Peliprototyypin toteuttaminen Unreal Replikoinnilla
Salo, Antti (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311077
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin Unreal Engine -peliprototyyppi hyödyntämällä Epic Gamesin dokumentaatiota sekä Marco Secchin oppikirjaa. Työn tavoitteena oli selvittää yksin- ja verkkomoninpelin eroavaisuuksia pelikehityksen kannalta aloittelevan pelikehittäjän näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksena kasvatin omaa tietämystäni ja osaamista alalta toteuttamalla kahden pelaajan vuorottelevan prototyypin. Työssä tapahtuneet ratkaisut ovat projektikohtaisia, mutta tulokset ovat hyödyllisiä aloitteleville Unreal Engine pelikehittäjille. Prototyypin toteuttaminen verkkomoninpeliksi oli suoraviivaista pelimoottorin tarjoamien valmiiden ratkaisujen myötä. Kehittäjän tulee selvittää suunnitteluvaiheessa mitä tietoa pelin tarvitsee lähettää kanssa pelaajille tai palvelimelle. Epic Games tarjoaa laajan dokumentaation materiaalista, mutta Unreal Enginen nopean päivitystahdin myötä tulee olla valmis törmäämään vanhentuneeseen tietoon ja toteuttamaan omia ratkaisuja.