Näkemyksiä torikulttuurista ja paikan brändäyksestä: Seinäjoen Keskustori julkisen sektorin toimijoiden silmin
Lehtonurmi, Susanna (2024)
Lehtonurmi, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810285
Tiivistelmä
Seinäjoki on varsin nuori kaupunki, eikä kaupunkiin ole muodostunut perinteisenä pidettyä torikulttuuria. Seinäjoen Keskustori on valmistunut vuonna 2019. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tunnistaa tekijöitä ja paikkabrändäyksen osaprosesseja, joita sidosryhmät voivat hyödyntää omaleimaisen torikulttuurin kehittämisessä Seinäjoen Keskustorille. Tutkimuksen tavoitteena oli herättää ajatuksia, käynnistää keskustelua ja lopulta kannustaa aktiiviseen ja osallistavaan toimintaan elinvoimaisen ja omaleimaisen torikulttuurin lisäämiseksi Seinäjoen Keskustorilla.
Vaikka paikan brändäämisen teoreettista perustaa pidetään heikkona, katsotaan sen kuitenkin aina pohjautuvan ihmisten ja paikkojen välisien suhteiden ymmärtämiseen. Tässä opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä sidosryhmäkeskeistä paikan brändäämistä, joka perustuu paikan sidosryhmien osallistumiseen ja erilaisten näkökulmien vuoropuheluun. Seinäjoen Keskustoria käsiteltiin suunniteltuna, koettuna ja elettynä brändinä.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena oli Seinäjoen kaupungin ja sen tytäryhtiö Into Seinäjoen toimijoiden näkemykset. Aineistoa tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko muodostui seitsemästä asiantuntijasta, jolla on tai oli aikaisemmin ollut merkittävä rooli Seinäjoen Keskustorin suunnittelussa, hallinnoimisessa tai kehittämisessä. Aineiston analyysissä käytettiin tutkimuksen teoriaosan mukaan ohjautuvaa teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Seinäjoen Keskustorin identiteetti ja kulttuuri ovat vasta muotoutumassa käsi kädessä torin toiminnallisen kehittymisen kanssa. Tutkimuksen mukaan paikan brändäys oli käsitteenä Seinäjoen keskustorin julkisen sektorin toimijoille ymmärrettävä, mutta brändäysprosessin vaiheet ja sen vaikutukset tunnistettiin melko huonosti. Keskustorin suunnittelu- ja rakennusvaiheessa havaitun käyttäjälähtöisen kehittämisen nähtiin jääneen keskeneräiseksi, mikä on vaikuttanut myös torikulttuurin kehittymiseen. Toiminnan edistymisen ja Seinäjoen keskustorille ominaisen ja ainulaatuisen torikulttuurin syntymisen kannalta olennaisimpina tekijöinä nähtiin aluepuhunnan ja viestinnän muutos positiiviseksi sekä toimintakulttuurin muutos sirpaleisesta koordinoiduksi.
Vaikka paikan brändäämisen teoreettista perustaa pidetään heikkona, katsotaan sen kuitenkin aina pohjautuvan ihmisten ja paikkojen välisien suhteiden ymmärtämiseen. Tässä opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä sidosryhmäkeskeistä paikan brändäämistä, joka perustuu paikan sidosryhmien osallistumiseen ja erilaisten näkökulmien vuoropuheluun. Seinäjoen Keskustoria käsiteltiin suunniteltuna, koettuna ja elettynä brändinä.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena oli Seinäjoen kaupungin ja sen tytäryhtiö Into Seinäjoen toimijoiden näkemykset. Aineistoa tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko muodostui seitsemästä asiantuntijasta, jolla on tai oli aikaisemmin ollut merkittävä rooli Seinäjoen Keskustorin suunnittelussa, hallinnoimisessa tai kehittämisessä. Aineiston analyysissä käytettiin tutkimuksen teoriaosan mukaan ohjautuvaa teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Seinäjoen Keskustorin identiteetti ja kulttuuri ovat vasta muotoutumassa käsi kädessä torin toiminnallisen kehittymisen kanssa. Tutkimuksen mukaan paikan brändäys oli käsitteenä Seinäjoen keskustorin julkisen sektorin toimijoille ymmärrettävä, mutta brändäysprosessin vaiheet ja sen vaikutukset tunnistettiin melko huonosti. Keskustorin suunnittelu- ja rakennusvaiheessa havaitun käyttäjälähtöisen kehittämisen nähtiin jääneen keskeneräiseksi, mikä on vaikuttanut myös torikulttuurin kehittymiseen. Toiminnan edistymisen ja Seinäjoen keskustorille ominaisen ja ainulaatuisen torikulttuurin syntymisen kannalta olennaisimpina tekijöinä nähtiin aluepuhunnan ja viestinnän muutos positiiviseksi sekä toimintakulttuurin muutos sirpaleisesta koordinoiduksi.