Varhaiskasvatuksen menetelmiä päiväkodissa
Finnilä, Roosa-Liisa (2024)
Lataukset:
Finnilä, Roosa-Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on erilaisten pedagogisien menetelmien kerääminen opinnäytetyössäni syntyneeseen menetelmäpankkiin, mikä helpottaa varhaiskasvatusalan asiantuntijoita toiminnan suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Keräämäni menetelmät teemoitin viiteen eri kategoriaan, joita ovat vuorovaikutus-,tunne-, motoriset-, leikki- ja musiikilliset taidot. Valitsemieni kategorioiden avulla haluan vahvistaa lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli sujuvoittaa toiminnan suunnittelua varhaiskasvatusryhmiin ja näin ollen helpottaa varhaiskasvatusalan ammattilaisen työtä sekä tarjota mahdollisimman monipuolisesti pedagogisia menetelmiä.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan varhaiskasvatukseen ja opinnäytetyöni aiheeseen liittyviä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössäni ovat vuorovaikutus, tunnetaidot, motoriset taidot, leikkitaidot ja leikki sekä musiikilliset taidot. Nämä käsitteet ovat oleellisia menetelmäpankkini tekoa varten. Tietoa opinnäytetyöhöni etsin kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista sekä internetistä.
Varhaiskasvatuksessa pedagogisten menetelmien merkitys on suuri. Niiden avulla voidaan vahvistaa lasten pedagogisia toimintoja sekä laaja-alaista osaamista ja ymmärtää lasta paremmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli sujuvoittaa toiminnan suunnittelua varhaiskasvatusryhmiin ja näin ollen helpottaa varhaiskasvatusalan ammattilaisen työtä sekä tarjota mahdollisimman monipuolisesti pedagogisia menetelmiä.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaan varhaiskasvatukseen ja opinnäytetyöni aiheeseen liittyviä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössäni ovat vuorovaikutus, tunnetaidot, motoriset taidot, leikkitaidot ja leikki sekä musiikilliset taidot. Nämä käsitteet ovat oleellisia menetelmäpankkini tekoa varten. Tietoa opinnäytetyöhöni etsin kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista sekä internetistä.
Varhaiskasvatuksessa pedagogisten menetelmien merkitys on suuri. Niiden avulla voidaan vahvistaa lasten pedagogisia toimintoja sekä laaja-alaista osaamista ja ymmärtää lasta paremmin.