Resilienssi työhyvinvoinnin tukena: Vaasan suomenkielisen perusopetuksen henkilökunnan resilienssi
Ahlskog, Marica (2024)
Ahlskog, Marica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039141
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata perusopetuksen henkilökunnan haasteita ja resilienssin merkitystä työssä, siitä palautumisessa sekä resilienssin kehittämisen merkitystä työssä jaksamiseen. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa henkilökunnan kokemuksesta työstä palautumiseen opettajille ja hoitotyön ammattilaisille sekä tuottaa tietoa siitä, millaisin keinoin työstä palautumista voidaan edistää.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä, jolla kerättiin tietoa opettajien resilienssin vaikutuksesta työhyvinvointiin. Kehittämistyön toiminnallisena osuutena pidettiin esihenkilöille aivoriihi, jonka avulla pyrittiin löytämään vastauksia työhyvinvointiin liittyviin tekijöihin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin tietoa siitä, millaiset seikat vaikuttavat opetushenkilöstön resilienssiin ja työhyvinvointiin.
Kehittämistyön tulosten mukaan resilienssiä erityisesti lisäävät vertaistuki ja esihenkilöiltä saatu tuki, työstä palautuminen sekä positiiviset kokemukset. Resilienssiä heikentäviksi tekijöiksi tutkimuksen tuloksissa nousivat kuormitus, jatkuva kiire sekä liiallinen työmäärä.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä, jolla kerättiin tietoa opettajien resilienssin vaikutuksesta työhyvinvointiin. Kehittämistyön toiminnallisena osuutena pidettiin esihenkilöille aivoriihi, jonka avulla pyrittiin löytämään vastauksia työhyvinvointiin liittyviin tekijöihin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin tietoa siitä, millaiset seikat vaikuttavat opetushenkilöstön resilienssiin ja työhyvinvointiin.
Kehittämistyön tulosten mukaan resilienssiä erityisesti lisäävät vertaistuki ja esihenkilöiltä saatu tuki, työstä palautuminen sekä positiiviset kokemukset. Resilienssiä heikentäviksi tekijöiksi tutkimuksen tuloksissa nousivat kuormitus, jatkuva kiire sekä liiallinen työmäärä.