Muutosviestintä hajautetussa vammaispalvelualan organisaatiossa: esihenkilöiden näkökulma
Blom, Johanna (2024)
Blom, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039127
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan vammaispalvelualan organisaation muutosviestintää hajautetussa toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin haastattelujen pohjalta, joissa arvioitiin kohdeorganisaation toteutunutta muutosviestintää siihen osallistuneiden palveluesihenkilöiden näkemyksiin ja kokemuksiin perustuen.
Etäjohtamisen, muutosviestinnän ja muutosjohtamisen käsitteitä avataan opinnäytetyössä monipuolista lähdekirjallisuutta käyttäen. Tutkimustuloksia voidaan analysoida ja verrata tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimus tarjoaa syvällisen käsityksen siitä, millaisia asioita hajautetun organisaation muutosviestinnässä tulisi huomioida. Haasteeksi koetaan varsinkin etätyöympäristön osallistavan viestinnän ja vuorovaikutuksen rajoitukset. Viestintäkanavien ja välineiden valintaa tulee tarkkaan pohtia vuorovaikutuksen mahdollistamisen näkökulmasta.
Esihenkilöllä on olennainen rooli muutosviestinnässä työntekijöiden suuntaan. Heiltä vaaditaan viestinnän toteuttamisessa monipuolisia taitoja, kuten empatiakykyä, kuuntelutaitoa ja työntekijöiden ohjausta.
Hajautetun organisaation näkökulmasta osallistavaan ja vuorovaikutukselliseen viestintään tulisi panostaa ja valita siihen soveltuvat viestinnän työkalut.
Etäjohtamisen, muutosviestinnän ja muutosjohtamisen käsitteitä avataan opinnäytetyössä monipuolista lähdekirjallisuutta käyttäen. Tutkimustuloksia voidaan analysoida ja verrata tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimus tarjoaa syvällisen käsityksen siitä, millaisia asioita hajautetun organisaation muutosviestinnässä tulisi huomioida. Haasteeksi koetaan varsinkin etätyöympäristön osallistavan viestinnän ja vuorovaikutuksen rajoitukset. Viestintäkanavien ja välineiden valintaa tulee tarkkaan pohtia vuorovaikutuksen mahdollistamisen näkökulmasta.
Esihenkilöllä on olennainen rooli muutosviestinnässä työntekijöiden suuntaan. Heiltä vaaditaan viestinnän toteuttamisessa monipuolisia taitoja, kuten empatiakykyä, kuuntelutaitoa ja työntekijöiden ohjausta.
Hajautetun organisaation näkökulmasta osallistavaan ja vuorovaikutukselliseen viestintään tulisi panostaa ja valita siihen soveltuvat viestinnän työkalut.