Energia-alan aloittavan yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu
Muhli, Miia (2024)
Muhli, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059242
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee visuaalisen ilmeen suunnittelua aloittavalle energia-alan yritykselle. Tutkimukseni pääkysymys on: ”Miten luoda onnistunut visuaalinen ilme aloittavalle energia-alan yritykselle?”. Pääkysymyksen tukena ovat alakysymykset: ”Millainen on onnistunut visuaalinen ilme?” ja ”Millaiset aloittavan energia-alan yrityksen keskeiset tekijät vaikuttavat visuaalisen ilmeen luomiseen?”.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi, vertailu ja haastattelu. Havainnoinnin kohteena oli toimeksiantajan kanssa käyty keskustelu. Havainnoinnin kautta saatiin tärkeää tietoa yrityksen tahtotilasta. Vertailussa käytiin läpi kilpailevien yritysten visuaalisia ilmeitä. Vertailun avulla saatiin tietoa kilpailevien yritysten kokonaisvaltaisesta visuaalisesta viestinnästä. Haastattelu tehtiin Mainostoimisto Hurmaa Oy:n toimitusjohtajan kanssa. Haastattelussa käytiin läpi esimerkiksi visuaalisen ilmeen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda onnistunut visuaalinen ilme aloittavalle energia-alan yritykselle. Toimeksiantajan kanssa pidettiin tiiviisti yhteyttä opinnäytetyön vaiheiden aikana, jotta toimeksiantajan palaute on jatkuvasti läsnä työn edetessä. Yrityksen arvojen, strategian, vision ja mission ymmärtäminen olivat keskeisessä roolissa visuaalisen ilmeen suunnittelun alkuvaiheessa. Kilpailevia yrityksiä tarkasteltiin, jotta visuaalinen ilme olisi kilpailijoista erottuva. Kohderyhmä huomioitiin visuaalisen ilmeen suunnittelussa yrityksen arvojen mukaisesti. Visuaalisen ilmeen huolellinen suunnittelu takaa yritykselle hyvän pohjan visuaalisen viestinnän toteuttamiseen. Työn tuloksena Energia kotiin -yritykselle tehtiin graafinen ohjeisto.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi, vertailu ja haastattelu. Havainnoinnin kohteena oli toimeksiantajan kanssa käyty keskustelu. Havainnoinnin kautta saatiin tärkeää tietoa yrityksen tahtotilasta. Vertailussa käytiin läpi kilpailevien yritysten visuaalisia ilmeitä. Vertailun avulla saatiin tietoa kilpailevien yritysten kokonaisvaltaisesta visuaalisesta viestinnästä. Haastattelu tehtiin Mainostoimisto Hurmaa Oy:n toimitusjohtajan kanssa. Haastattelussa käytiin läpi esimerkiksi visuaalisen ilmeen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda onnistunut visuaalinen ilme aloittavalle energia-alan yritykselle. Toimeksiantajan kanssa pidettiin tiiviisti yhteyttä opinnäytetyön vaiheiden aikana, jotta toimeksiantajan palaute on jatkuvasti läsnä työn edetessä. Yrityksen arvojen, strategian, vision ja mission ymmärtäminen olivat keskeisessä roolissa visuaalisen ilmeen suunnittelun alkuvaiheessa. Kilpailevia yrityksiä tarkasteltiin, jotta visuaalinen ilme olisi kilpailijoista erottuva. Kohderyhmä huomioitiin visuaalisen ilmeen suunnittelussa yrityksen arvojen mukaisesti. Visuaalisen ilmeen huolellinen suunnittelu takaa yritykselle hyvän pohjan visuaalisen viestinnän toteuttamiseen. Työn tuloksena Energia kotiin -yritykselle tehtiin graafinen ohjeisto.