Hukkatyön tunnistaminen ja poisto
Kela, Riku (2024)
Kela, Riku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa ja selvittää, miten Rework-työkalun käyttöönotto ja ongelmien systemaattinen poisto sen avulla vaikuttaisi Rework-kuluihin ABB:lla. Tällä hetkellä ABB:ltä löytyy uusi työkalu, mistä pystytään seuraamaan ja analysoimaan eniten kuluja aiheuttavat ongelmakategoriat, mutta hukkatöitä ei tutkita ja poisteta systemaattisesti järjestelmästä. Projektilla on suuri potentiaali hukkatyö- ja laatukuluissa.
Työssä kartoitettiin JP-palaverien nykytilanne tuotannon ja toimiston eri funktioiden kanssa ja mietittiin, miten heidän mielestään tulisi järjestäytyä. Kartoitus suoritettiin haastattelumuodossa suullisesti ja Microsoft Teamsin välityksellä. Haastatteluista tehtiin yhteenveto, miten eri funktiot toimivat tulevaisuudessa.
Käymme työssä myös läpi vanhan työkalun ohjeet ja niiden parantelun ajan tasalle vanhoista tiedoista. Ohjeet myös koeponnistettiin testihenkilöillä, jotta saatiin tarvittava palaute, ovatko ohjeet tarpeeksi selkeät.
Lopuksi luodaan ehdotus kerätyistä tiedoista, joka toimii prosessina tulevaisuudessa, jossa virheistä opitaan ja poistetaan juurisyyt systemaattisesti niin, että ongelman määrittely ja ratkaisu tehdään siellä organisaation tasolla, missä on paras tietämys
Työssä kartoitettiin JP-palaverien nykytilanne tuotannon ja toimiston eri funktioiden kanssa ja mietittiin, miten heidän mielestään tulisi järjestäytyä. Kartoitus suoritettiin haastattelumuodossa suullisesti ja Microsoft Teamsin välityksellä. Haastatteluista tehtiin yhteenveto, miten eri funktiot toimivat tulevaisuudessa.
Käymme työssä myös läpi vanhan työkalun ohjeet ja niiden parantelun ajan tasalle vanhoista tiedoista. Ohjeet myös koeponnistettiin testihenkilöillä, jotta saatiin tarvittava palaute, ovatko ohjeet tarpeeksi selkeät.
Lopuksi luodaan ehdotus kerätyistä tiedoista, joka toimii prosessina tulevaisuudessa, jossa virheistä opitaan ja poistetaan juurisyyt systemaattisesti niin, että ongelman määrittely ja ratkaisu tehdään siellä organisaation tasolla, missä on paras tietämys