Traumainformoitu kohtaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä : opetusmateriaali lapsuudenaikaisten haitallisten kokemusten (ACE-kokemukset) vaikutuksista hyvinvointiin ja terveyteen
Lindroos, Janika (2024)
Lindroos, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405018642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille opetustuokio sekä Lapin ammattikorkeakoululle opetusmateriaali aiheesta Traumainformoitu kohtaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoutta traumainformoidun kohtaamisen merkityksestä mielenterveys- ja päihdepotilasta kohdatessa.
Mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivät potilaat ovat hyvin usein kokeneet lapsuudessaan haitallisia ja traumaattisia kokemuksia. Näistä kokemuksista syntynyt toksinen stressi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti potilaiden hyvinvointiin ja terveyteen niin psyykkisesti, fyysisesti kuin sosiaalisesti. Traumatietoisuuden lisäämisen myötä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä voitaisiin ymmärtää paremmin traumakokemuksista syntynyttä oirehdintaa, joka vähentäisi traumakokemuksien vahvistumista ja täten edistäisi potilaan mielenterveyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoria-osuudessa käsitellään traumakokemuksien syntyperää, niiden lukuisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen sekä sitä miten potilas hyötyy traumatietoisesta kohtaamisesta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Toiminnallinen osio toteutettiin opetustuokiona, jonka tarkoitus oli lisätä mielenterveys- ja päihdehoitotyön opiskelijoille tietoutta traumainformoidusta kohtaamisesta omassa työssään. Opetustuokion tueksi luotiin PowerPoint-esitelmä aiheesta, joka perustui teoriaosuuden tutkittuun tietoon. Oppitunnin jälkeen PowerPoint-esitelmä luovutettiin opetuskäyttöön Lapin ammattikorkeakoululle. Aihe koskettaa kokonaisvaltaisesti sosiaali- ja terveysalaa mutta tässä opinnäytetyössä se on rajattu mielenterveys – ja päihdehoitotyöhön koska kohderyhmänä oli mielenterveys – ja päihdetyön opiskelijat.
Mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivät potilaat ovat hyvin usein kokeneet lapsuudessaan haitallisia ja traumaattisia kokemuksia. Näistä kokemuksista syntynyt toksinen stressi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti potilaiden hyvinvointiin ja terveyteen niin psyykkisesti, fyysisesti kuin sosiaalisesti. Traumatietoisuuden lisäämisen myötä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä voitaisiin ymmärtää paremmin traumakokemuksista syntynyttä oirehdintaa, joka vähentäisi traumakokemuksien vahvistumista ja täten edistäisi potilaan mielenterveyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoria-osuudessa käsitellään traumakokemuksien syntyperää, niiden lukuisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen sekä sitä miten potilas hyötyy traumatietoisesta kohtaamisesta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Toiminnallinen osio toteutettiin opetustuokiona, jonka tarkoitus oli lisätä mielenterveys- ja päihdehoitotyön opiskelijoille tietoutta traumainformoidusta kohtaamisesta omassa työssään. Opetustuokion tueksi luotiin PowerPoint-esitelmä aiheesta, joka perustui teoriaosuuden tutkittuun tietoon. Oppitunnin jälkeen PowerPoint-esitelmä luovutettiin opetuskäyttöön Lapin ammattikorkeakoululle. Aihe koskettaa kokonaisvaltaisesti sosiaali- ja terveysalaa mutta tässä opinnäytetyössä se on rajattu mielenterveys – ja päihdehoitotyöhön koska kohderyhmänä oli mielenterveys – ja päihdetyön opiskelijat.