Miten motivoida lapsi ryhmässä musiikinopiskeluun?
Kerola, Janika (2024)
Kerola, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257835
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia, miten motivoida oppilaana alle kouluikäinen lapsi ryhmässä musiikinopiskeluun. Työssä on keskitytty palautteen merkitykseen, oppilaiden kohtaamiseen, positiiviseen ja kannustavaan asenteeseen, osallistamiseen sekä lasten mahdollisuuteen vaikuttaa oppituntiin. Työssä tutustuttiin alle kouluikäisten lasten motivaatiotaipumuksiin ja tehtiin tutkimusta koskien alle kouluikäisten lasten motivaatiota.
Tutkimuksena toteutettiin kaksi haastattelua musiikkialan tunnetuille kasvattajille: Maija Salolle sekä Soili Perkiölle. Lisäksi toteutettiin yksi haastattelu muskarissa lapsiryhmälle, johon osallistui kaksi 4–5-vuotiasta lasta. Näillä haastatteluilla pyrittiin keräämään tietoa siitä, minkälaiset asiat saavat pienet lapset motivoitumaan musiikinopiskeluun ja miten opettaja voi tukea lasten motivaatiota ryhmässä.
Lasten parissa tehty tutkimus osoitti, että lasten mielestä kaikkein mukavinta muskarissa on soittaminen ja soittimet. Myös rutiinien tärkeys näkyi lapsille toteutetussa tutkimuksessa. Muut tutkimukset taas osoittivat seuraavien asioiden tärkeyden pienten lasten motivaation kannalta: virittäminen tuntiin, samana toistuvat rutiinit, mielenkiinnon herättäminen, positiivisuus ja katsekontaktin tärkeys jokaiseen oppilaaseen tunnin aikana, suunnitelmallisuus ja tunnin rytmittäminen, kannustava ja hyväksyvä asenne, lapsen osallistaminen tekemiseen, uteliaisuuden herättäminen, lapsen oma oivaltaminen sekä ohjaajan hyppääminen leikin flow:hun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kaikessa musiikkikasvatuksessa pienille lapsille.
Tutkimuksena toteutettiin kaksi haastattelua musiikkialan tunnetuille kasvattajille: Maija Salolle sekä Soili Perkiölle. Lisäksi toteutettiin yksi haastattelu muskarissa lapsiryhmälle, johon osallistui kaksi 4–5-vuotiasta lasta. Näillä haastatteluilla pyrittiin keräämään tietoa siitä, minkälaiset asiat saavat pienet lapset motivoitumaan musiikinopiskeluun ja miten opettaja voi tukea lasten motivaatiota ryhmässä.
Lasten parissa tehty tutkimus osoitti, että lasten mielestä kaikkein mukavinta muskarissa on soittaminen ja soittimet. Myös rutiinien tärkeys näkyi lapsille toteutetussa tutkimuksessa. Muut tutkimukset taas osoittivat seuraavien asioiden tärkeyden pienten lasten motivaation kannalta: virittäminen tuntiin, samana toistuvat rutiinit, mielenkiinnon herättäminen, positiivisuus ja katsekontaktin tärkeys jokaiseen oppilaaseen tunnin aikana, suunnitelmallisuus ja tunnin rytmittäminen, kannustava ja hyväksyvä asenne, lapsen osallistaminen tekemiseen, uteliaisuuden herättäminen, lapsen oma oivaltaminen sekä ohjaajan hyppääminen leikin flow:hun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kaikessa musiikkikasvatuksessa pienille lapsille.