Oppivelvolliset nuoret tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa : nuorten kokemuksia ja motivoivia tekijöitä
Markkanen, Ilona (2024)
Markkanen, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247539
Tiivistelmä
Suomessa oppivelvollisuus on määritelty kestävän siihen asti, kunnes nuori täyttää 18 vuotta tai hän suorittaa sitä aiemmin toisen asteen tutkinnon. Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) on vaihtoehto, johon voi hakeutua suorittamaan oppivelvollisuutta. Nuori voidaan myös ohjata koulutukseen, jos hän ei hakeudu perusopetuksen jälkeen vapaaehtoisesti jatko-opiskelemaan tai hän ei saa jatko-opiskelupaikkaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia oppivelvollisilla nuorilla on tutkintoon valmentavasta koulutuksesta ja minkälaiset asiat motivoivat heitä opiskeluun Suomen Diakoniaopiston TUVA-koulutuksessa. Tavoitteena oli saada tietoa uudesta TUVA-koulutuksesta nuorten näkökulmasta. Tutkimusmetodi on laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilö haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2023. Yhdeksän oppivelvollista nuorta osallistui haastatteluihin, jotka analysoitiin teemoittelulla.
Nuorten kokemukset vaihtelivat sen mukaan, millaiset tavoitteet heillä oli koulutuksessa. Monet nuoret kertoivat, että TUVA-koulutus vahvisti heidän tulevaisuuden suunnitelmiaan tai auttoi heitä löytämään jatko-opiskelupaikan. Opinnoista saatava lisäaika ja eri koulutusmahdollisuuksiin keskittyvät opintosisällöt olivat tässä merkittävinä tekijöinä. Opintosisällöt koettiin hyödyllisiksi, erityisesti jos ne liittyivät nuoren omaan elämään. Hyödyllisyys oli myös nuoria motivoiva tekijä. Toiminnalliset opiskelutavat, kuten ryhmätehtävät tai opintokäynnit olivat positiivisia kokemuksia monille nuorille. Osa nuorista koki löytäneensä omat vahvuutensa koulutuksen aikana.
Yhteisö ja erityisesti opiskelukaverit olivat nuorille tärkeimpiä motivoivia tekijöitä. TUVA-koulutuksen ilmapiiriä kuvailtiin rennoksi ja opiskelutahtia rauhalliseksi. Nuoret kokivat voivansa vaikuttaa omiin opintoihinsa ja koulupäiviinsä. Osalla nuorista oli selkeät tavoitteet, joita kohti he olivat motivoituneita työskentelemään. Motivaatiota laskevia tekijöitä oli oma jaksaminen, opiskeluporukan muutokset ja oppivelvollisuuden päättyminen. Nuoret eivät kuitenkaan osanneet selvästi kertoa, mikä voisi lisätä heidän motivaatiotaan. Tulokset antavat tietoa TUVA-koulutuksen toimivuudesta sekä nuoria motivoivista ja motivaatiota laskevista tekijöistä nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen järjestämisen suunnittelussa ja sen kehittämisessä. In Finland, compulsory schooling is defined to last until a young individual turns 18 or has previously completed a secondary-level qualification. Preparatory education for an upper secondary qualification (TUVA) is an educational option that young individuals can choose to pursue after completing comprehensive school. They can also be directed to this training if they do not voluntarily continue their studies after comprehensive school or if they do not get place in secondary education. The aim of this thesis was to explore the experiences of individuals obliged to attend in preparatory education and to identify factors that motivate them in their studies at the TUVA program in Suomen Diakoniaopisto. The study utilized a qualitative research approach, and data were collected through half-structured individual interviews conducted in March 2023, involving nine young individuals. The interviews were analyzed thematically.
Experiences varied based on the individual's goals in the training. Many young individuals reported that TUVA education either strengthened their future plans or facilitated the discovery of further study opportunities. Additional time for studies and focusing on different educational opportunities were significant factors. The perceived utility of the study content, particularly when it related to the individual's life, was a key motivator. Functional study methods, such as group assignments and study visits, were positive experiences for many. Some individuals discovered their strengths during preparatory educations.
Community, especially fellow students, emerged as the most significant motivating factor. The atmosphere of the TUVA program was described as relaxed, and the pace of study was considered leisurely. Young individuals felt they had the opportunity to influence their own studies and school days. Some had clear goals that motivated them to work. Factors diminishing motivation included personal endurance, changes in study groups, and the end of compulsory education. However, the young individuals were not able to clearly articulate what would increase their motivation. The results provide information on the effectiveness of the TUVA program and factors that both motivate and demotivate young people from their perspective. The results of this thesis can be exploited in the planning and development of preparatory education.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia oppivelvollisilla nuorilla on tutkintoon valmentavasta koulutuksesta ja minkälaiset asiat motivoivat heitä opiskeluun Suomen Diakoniaopiston TUVA-koulutuksessa. Tavoitteena oli saada tietoa uudesta TUVA-koulutuksesta nuorten näkökulmasta. Tutkimusmetodi on laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilö haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2023. Yhdeksän oppivelvollista nuorta osallistui haastatteluihin, jotka analysoitiin teemoittelulla.
Nuorten kokemukset vaihtelivat sen mukaan, millaiset tavoitteet heillä oli koulutuksessa. Monet nuoret kertoivat, että TUVA-koulutus vahvisti heidän tulevaisuuden suunnitelmiaan tai auttoi heitä löytämään jatko-opiskelupaikan. Opinnoista saatava lisäaika ja eri koulutusmahdollisuuksiin keskittyvät opintosisällöt olivat tässä merkittävinä tekijöinä. Opintosisällöt koettiin hyödyllisiksi, erityisesti jos ne liittyivät nuoren omaan elämään. Hyödyllisyys oli myös nuoria motivoiva tekijä. Toiminnalliset opiskelutavat, kuten ryhmätehtävät tai opintokäynnit olivat positiivisia kokemuksia monille nuorille. Osa nuorista koki löytäneensä omat vahvuutensa koulutuksen aikana.
Yhteisö ja erityisesti opiskelukaverit olivat nuorille tärkeimpiä motivoivia tekijöitä. TUVA-koulutuksen ilmapiiriä kuvailtiin rennoksi ja opiskelutahtia rauhalliseksi. Nuoret kokivat voivansa vaikuttaa omiin opintoihinsa ja koulupäiviinsä. Osalla nuorista oli selkeät tavoitteet, joita kohti he olivat motivoituneita työskentelemään. Motivaatiota laskevia tekijöitä oli oma jaksaminen, opiskeluporukan muutokset ja oppivelvollisuuden päättyminen. Nuoret eivät kuitenkaan osanneet selvästi kertoa, mikä voisi lisätä heidän motivaatiotaan. Tulokset antavat tietoa TUVA-koulutuksen toimivuudesta sekä nuoria motivoivista ja motivaatiota laskevista tekijöistä nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen järjestämisen suunnittelussa ja sen kehittämisessä.
Experiences varied based on the individual's goals in the training. Many young individuals reported that TUVA education either strengthened their future plans or facilitated the discovery of further study opportunities. Additional time for studies and focusing on different educational opportunities were significant factors. The perceived utility of the study content, particularly when it related to the individual's life, was a key motivator. Functional study methods, such as group assignments and study visits, were positive experiences for many. Some individuals discovered their strengths during preparatory educations.
Community, especially fellow students, emerged as the most significant motivating factor. The atmosphere of the TUVA program was described as relaxed, and the pace of study was considered leisurely. Young individuals felt they had the opportunity to influence their own studies and school days. Some had clear goals that motivated them to work. Factors diminishing motivation included personal endurance, changes in study groups, and the end of compulsory education. However, the young individuals were not able to clearly articulate what would increase their motivation. The results provide information on the effectiveness of the TUVA program and factors that both motivate and demotivate young people from their perspective. The results of this thesis can be exploited in the planning and development of preparatory education.