Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajan itsensä johtamisen taidot
Akujärvi, Linda (2024)
Akujärvi, Linda
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana toimiminen vaikuttaa itsensä johtamisen taitoihin. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona opiskelijakunta ROTKOlle, jotta saataisiin enemmän opiskelijoita hakeutumaan opiskelijakunta hallituksen puheenjohtajan rooliin.
Opinnäytetyön teoria keskittyy itsensä johtamisen taitoihin, sen merkitystä johtaja asemassa olevalle sekä millaisia taitoja tulevaisuuden työntekijältä odotetaan. Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyössä valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmuoto. Tutkimus toteutettiin Webropolin kyselyohjelmalla. Kysely keräsi tietoa ennen puheenjohtajakautta, sen aikana ja sen jälkeen, ja vastaajia oli yhteensä 21.
Tulokset osoittivat, että puheenjohtajakaudella saavutetut taidot eivät hyödytä vain opiskeluaikana vaan myös tulevaisuuden työelämässä. Kehitys tapahtui konkreettisten tilanteiden kautta. Vastaajien itsensä johtamisen taidot parantuivat merkittävästi puheenjohtajakauden aikana, ja hyvinvoinnin priorisointi ja sen merkitys korostuivat oppimisen myötä. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana toimiminen vahvisti erilaisia työelämäntaitoja, mikä edistää monipuolisesti taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyön teoria keskittyy itsensä johtamisen taitoihin, sen merkitystä johtaja asemassa olevalle sekä millaisia taitoja tulevaisuuden työntekijältä odotetaan. Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyössä valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmuoto. Tutkimus toteutettiin Webropolin kyselyohjelmalla. Kysely keräsi tietoa ennen puheenjohtajakautta, sen aikana ja sen jälkeen, ja vastaajia oli yhteensä 21.
Tulokset osoittivat, että puheenjohtajakaudella saavutetut taidot eivät hyödytä vain opiskeluaikana vaan myös tulevaisuuden työelämässä. Kehitys tapahtui konkreettisten tilanteiden kautta. Vastaajien itsensä johtamisen taidot parantuivat merkittävästi puheenjohtajakauden aikana, ja hyvinvoinnin priorisointi ja sen merkitys korostuivat oppimisen myötä. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana toimiminen vahvisti erilaisia työelämäntaitoja, mikä edistää monipuolisesti taitojen kehittymistä.