Rekrytointiyrityksen kilpailuedut
Pitkäniemi, Ville (2024)
Pitkäniemi, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää rekrytointiin liittyvistä asioista kilpailuetuja, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään omassa liiketoiminnassaan. Toimeksiantajana toimi rekrytointiyritys Henkilöstöpalvelu Hirmu. Työssä tutkittiin ihmisten kokemuksia ja asenteita työnhakuun ja rekrytointiyrityksiin liittyen. Näiden pohjalta luotiin tiedosto, johon koottiin tärkeimmät havainnot ja ratkaisuehdotukset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee mistä asioista muodostuu onnistunut rekrytointi, sekä hakijakokemuksen vaikutusta ja merkitystä yrityksille. Teoriaosuuden rakentamisessa on hyödynnetty kirjallisuutta aiheista sekä erilaisia artikkeleita ja muita sähköisiä lähteitä. Teoreettista viitekehystä hyödynnettiin tutkimusten tulosten tarkastelussa ja johtopäätösten teossa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka rakennettiin Microsoft Forms- työkalulla. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot. Lomake jaettiin opinnäytetyön tekijän sekä toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kerättiin aikavälillä 3-17.11.2023, ja niitä saatiin 116 kappaletta.
Kyselyn tuloksista selvisi, että parhaimmat keinot erottua rekrytointiyrityksenä työnhaussa liittyvät voimakkaasti rekrytointia tekevän henkilön tekoihin ja valintoihin. Onnistuneen hakijakokemuksen varmistamiseksi rekrytoijan tulisi tietää täytettävän työtehtävän sisältö erittäin hyvin ja osata myös jakaa sitä tietoa hakijoille mahdollisimman hyvin. Lisäksi aktiivisuusn ja avoimuus hakijaviestinnässä, kuten palkan ilmoittaminen ovat loistavia keinoja erottua. Myös referenssien käyttö on tärkeä osa yleistä rekrytointiviestintää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee mistä asioista muodostuu onnistunut rekrytointi, sekä hakijakokemuksen vaikutusta ja merkitystä yrityksille. Teoriaosuuden rakentamisessa on hyödynnetty kirjallisuutta aiheista sekä erilaisia artikkeleita ja muita sähköisiä lähteitä. Teoreettista viitekehystä hyödynnettiin tutkimusten tulosten tarkastelussa ja johtopäätösten teossa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka rakennettiin Microsoft Forms- työkalulla. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot. Lomake jaettiin opinnäytetyön tekijän sekä toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kerättiin aikavälillä 3-17.11.2023, ja niitä saatiin 116 kappaletta.
Kyselyn tuloksista selvisi, että parhaimmat keinot erottua rekrytointiyrityksenä työnhaussa liittyvät voimakkaasti rekrytointia tekevän henkilön tekoihin ja valintoihin. Onnistuneen hakijakokemuksen varmistamiseksi rekrytoijan tulisi tietää täytettävän työtehtävän sisältö erittäin hyvin ja osata myös jakaa sitä tietoa hakijoille mahdollisimman hyvin. Lisäksi aktiivisuusn ja avoimuus hakijaviestinnässä, kuten palkan ilmoittaminen ovat loistavia keinoja erottua. Myös referenssien käyttö on tärkeä osa yleistä rekrytointiviestintää.