Syömishäiriön tunnistaminen ja puheeksi ottaminen perheessä- opetustilaisuus Vasp Oy henkilökunnalle
Parviainen, Piia; Heikkinen, Roosa (2024)
Parviainen, Piia
Heikkinen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli syömishäiriön tunnistaminen ja puheeksi ottaminen perheessä. Opinnäytetyö tehtiin Varsinais-Suomen sosiaalipalvelut Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää noin 60 minuutin pituinen opetustilanne. Opinnäytetyön tavoitteena oli Varsinais-Suomen sosiaalipalvelut Oy henkilökunnan osaamisen lisääntyminen syömishäiriöiden tunnistamisessa ja puheeksi ottamisesta perheissä. Tavoitteena oli, että henkilökunta saa tämän opetustilaisuuden kautta tietoa, miten toimitaan perheessä, jossa epäillään jonkun perheenjäsenen sairastuneen syömishäiriöön. Hyödynsaajina voidaan pitää Vasp Oy:n asiakasperheitä, sillä työntekijöiden osaamisen myötä perhe saa tukea ja apua nopeammin.
Opinnäytetyöhön valittiin keskeisimmistä syömishäiriöistä DSM-tautiluokituksesta laihuushäiriö (anorexia nervosa), ahmimishäiriö (bulimia nervosa) ja ahmintahäiriö (BED, binge eating disorder) (Raevuori, 2013). Syömishäiriöiden esiintyvyys on yleisintä nuorilla ja nuorilla aikuisilla naisilla ja ne ovat mielenterveyden häiriöitä (Tarnanen, 2015).
Opetustilaisuus oli onnistuneesti suunniteltu vastaamaan työyhteisön tarpeita ja työpaikan toiveita oli kuunneltu. Kehittämisideana on vastaavien opetustilaisuuksien toteuttaminen jatkossa niin, että ne suunnitellaan tallennettaviksi ja käytettäviksi myöhemmin. Tässä työssä emme ottaneet huomioon myöhempää käytettävyyttä.
Opinnäytetyöhön valittiin keskeisimmistä syömishäiriöistä DSM-tautiluokituksesta laihuushäiriö (anorexia nervosa), ahmimishäiriö (bulimia nervosa) ja ahmintahäiriö (BED, binge eating disorder) (Raevuori, 2013). Syömishäiriöiden esiintyvyys on yleisintä nuorilla ja nuorilla aikuisilla naisilla ja ne ovat mielenterveyden häiriöitä (Tarnanen, 2015).
Opetustilaisuus oli onnistuneesti suunniteltu vastaamaan työyhteisön tarpeita ja työpaikan toiveita oli kuunneltu. Kehittämisideana on vastaavien opetustilaisuuksien toteuttaminen jatkossa niin, että ne suunnitellaan tallennettaviksi ja käytettäviksi myöhemmin. Tässä työssä emme ottaneet huomioon myöhempää käytettävyyttä.