Influerarmarknadsföringens påverkan på köpprocessen
Brandt, Sigrid (2024)
Brandt, Sigrid
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085935
Tiivistelmä
I den snabbt framväxande världen av marknadsföring har influerarmarknadsföring blivit en betydande och mer omfattande del av våra liv. Med daglig användning av sociala medier står konsumenterna inför en kontinuerlig ström av digital marknadsföring från influerare. Influerare delar sina åsikter och erfarenheter om olika produkter och tjänster, vilket direkt påverkar konsumenterna både positivt och negativt.
En central utmaning är den överväldigande mängden information och reklam som bombarderar oss på sociala medier, vilket kan resultera i att konsumenterna blir trötta på den konstanta exponeringen för marknadsföring. Syftet med denna studie är att utforska konsumenternas förtroende för influerarmarknadsföring och hur detta påverkar deras köpprocess. Genom en djupgående analys av konsumentbeteende, köpprocess och influerarmarknadsföring kommer studien ge insikter om hur influerare formar och styr konsumenternas beslut vid köpprocessen. I en tid där digital påverkan är alltmer framträdande blir det centralt att förstå hur dessa marknadsföringsstrategier påverkar och vägleder konsumenternas val och preferenser.
Resultatet från enkätundersökningen antyder att respondenterna generellt sett ser annan digital marknadsföring som mer trovärdigt än influerarmarknadsföring. Många av respondenterna uttrycker ett bristande förtroende för genuiniteten i influerarmarknadsföring eftersom de anser att marknadsföringen ofta saknar ärlighet från influerarens perspektiv. Ungefär hälften av respondenterna har någon gång köpt en produkt genom influerarmarknadsföring, oftast på grund av tillgängliga rabattkoder. Resterande respondenter skulle kunna överväga att köpa en produkt om marknadsföringen från influeraren var mer genuin och ärlig. Resultatet antyder att trovärdigheten och äktheten i influerarens kommunikation väger tungt när det kommer till att motivera konsumenter att fatta köpbeslut genom denna marknadsföringsmetod. Framöver kan dessa insikter vara värdefulla för marknadsförare och influerare som strävar efter att förbättra sin kommunikation och relation med målgruppen.
En central utmaning är den överväldigande mängden information och reklam som bombarderar oss på sociala medier, vilket kan resultera i att konsumenterna blir trötta på den konstanta exponeringen för marknadsföring. Syftet med denna studie är att utforska konsumenternas förtroende för influerarmarknadsföring och hur detta påverkar deras köpprocess. Genom en djupgående analys av konsumentbeteende, köpprocess och influerarmarknadsföring kommer studien ge insikter om hur influerare formar och styr konsumenternas beslut vid köpprocessen. I en tid där digital påverkan är alltmer framträdande blir det centralt att förstå hur dessa marknadsföringsstrategier påverkar och vägleder konsumenternas val och preferenser.
Resultatet från enkätundersökningen antyder att respondenterna generellt sett ser annan digital marknadsföring som mer trovärdigt än influerarmarknadsföring. Många av respondenterna uttrycker ett bristande förtroende för genuiniteten i influerarmarknadsföring eftersom de anser att marknadsföringen ofta saknar ärlighet från influerarens perspektiv. Ungefär hälften av respondenterna har någon gång köpt en produkt genom influerarmarknadsföring, oftast på grund av tillgängliga rabattkoder. Resterande respondenter skulle kunna överväga att köpa en produkt om marknadsföringen från influeraren var mer genuin och ärlig. Resultatet antyder att trovärdigheten och äktheten i influerarens kommunikation väger tungt när det kommer till att motivera konsumenter att fatta köpbeslut genom denna marknadsföringsmetod. Framöver kan dessa insikter vara värdefulla för marknadsförare och influerare som strävar efter att förbättra sin kommunikation och relation med målgruppen.