Instagram osana tavarataloketjun digimarkkinointia
Pirinen, Sari (2024)
Pirinen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035597
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Instagramia osana digimarkkinointia ja kuinka sitä hyödynnetään tavarataloketjuyrityksen markkinoinnissa. Työssä käydään läpi digimarkkinoinnin eri alueita ja kuinka voi käyttää tehokkaasti Instagramin ominaisuuksia yrityksen omassa sisältömarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin ja selvitetään, kuinka Instagramia hyödynnetään tehokkaasti tavarataloketjuyrityksen sisältömarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla tavarataloketjuyrityksen digitaalisen sisällön tuottajaa, jolla on kokemusta alalta kahden vuoden ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus Instagramin hyötyihin ja mahdollisuuksiin osana tavarataloketjuyrityksen digimarkkinointia. Keskeisimmät huomiot olivat digimarkkinoinnissa oikeanlaisen viestin vaikutus yrityksen sosiaalisen median näkyvyyteen ja ostopersoonien huomioiminen osana yrityksen sisältömarkkinointia. Haastattelussa kävi ilmi, että tavarataloketjun brändin rakentaminen Instagramiin on erittäin tärkeää ja siihen tulisi panostaa. Mainosjulkaisujen lisäksi myös luovempaa sisältö olisi hyvä tuottaa yrityksen sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin ja selvitetään, kuinka Instagramia hyödynnetään tehokkaasti tavarataloketjuyrityksen sisältömarkkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla tavarataloketjuyrityksen digitaalisen sisällön tuottajaa, jolla on kokemusta alalta kahden vuoden ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus Instagramin hyötyihin ja mahdollisuuksiin osana tavarataloketjuyrityksen digimarkkinointia. Keskeisimmät huomiot olivat digimarkkinoinnissa oikeanlaisen viestin vaikutus yrityksen sosiaalisen median näkyvyyteen ja ostopersoonien huomioiminen osana yrityksen sisältömarkkinointia. Haastattelussa kävi ilmi, että tavarataloketjun brändin rakentaminen Instagramiin on erittäin tärkeää ja siihen tulisi panostaa. Mainosjulkaisujen lisäksi myös luovempaa sisältö olisi hyvä tuottaa yrityksen sosiaalisen median kanaviin.