Älykäs ja ihmiskeskeinen valaistus oppimisympäristössä
Virtanen, Joona (2024)
Virtanen, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015499
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin älykästä ja ihmiskeskeistä valaistusta oppimisympäristöissä. Tutkimus tehtiin suomalaiselle talotekniikka-alan yritykselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tutkia, miten älykkäällä valaistuksella voidaan tuoda oppimisympäristön käyttäjälle lisäarvoa sekä miten se voi tukea ihmisen hyvinvointia ja oppimisen tehokkuutta eri ikäisillä henkilöillä. Selvitystyössä paneuduttiin valaistusteknisiin ominaisuuksiin, jotka nykytutkimuksen valossa vaikuttavat ihmiseen.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusstrategia keskittyi teoreettiseen tutkimukseen ja tieteenfilosofinen suuntaus oli pääosin rationalistinen painottuen hieman myös empirismiin. Laadukkaan valaistuksen periaatteet perustuivat julkaistuihin valaistusstandardeihin ja -suosituksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin jo toteutettujen koulukohteiden valaistuksenohjausjärjestelmiä sekä niistä saatuja käyttäjäkokemuksia. Työssä tutkittiin myös tunnettujen valaisintoimittajien ja valaistusalan ammattilaisten julkaisemia referenssejä ja oppaita. Lisäksi selvitystyössä perehdyttiin tekniikan- ja terveydenalan julkaisuihin, jotka käsittelevät ihmiskeskeistä valaistusta sekä valon vaikutusta ihmiseen.
Selvitystyötä tehdessä havaittiin, että aihe on tuore, eikä tutkimuksia ole tehty kovin paljoa. Opinnäytetyössä pohdittiin tutkimusmenetelmiä, joiden avulla voitaisiin saavuttaa lisää luotettavia ja yleispäteviä ohjeistuksia oppimisympäristön valaistuksen toteuttamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, kuinka tärkeää on, että valonlähteessä on oikeanlainen spektri, jotta valaistuksella voidaan vaikuttaa ihmiseen toivotulla tavalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi älykäs valaistusratkaisu, joka mahdollistaa laadukkaan ja ihmiskeskeisen valaistuksen toteuttamisen oppimisympäristöissä. Työssä tunnistetaan ihmiskeskeisen valaistuksen näkökulmasta keskeiset tekniset vaatimukset ja olosuhteet ja esitellään ideaaliratkaisu sen toteuttamiseksi. Ratkaisu on suunniteltu siten, että se on mahdollista toteuttaa nykyaikaisella tavanomaisella valaistuksenohjausjärjestelmällä.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusstrategia keskittyi teoreettiseen tutkimukseen ja tieteenfilosofinen suuntaus oli pääosin rationalistinen painottuen hieman myös empirismiin. Laadukkaan valaistuksen periaatteet perustuivat julkaistuihin valaistusstandardeihin ja -suosituksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin jo toteutettujen koulukohteiden valaistuksenohjausjärjestelmiä sekä niistä saatuja käyttäjäkokemuksia. Työssä tutkittiin myös tunnettujen valaisintoimittajien ja valaistusalan ammattilaisten julkaisemia referenssejä ja oppaita. Lisäksi selvitystyössä perehdyttiin tekniikan- ja terveydenalan julkaisuihin, jotka käsittelevät ihmiskeskeistä valaistusta sekä valon vaikutusta ihmiseen.
Selvitystyötä tehdessä havaittiin, että aihe on tuore, eikä tutkimuksia ole tehty kovin paljoa. Opinnäytetyössä pohdittiin tutkimusmenetelmiä, joiden avulla voitaisiin saavuttaa lisää luotettavia ja yleispäteviä ohjeistuksia oppimisympäristön valaistuksen toteuttamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, kuinka tärkeää on, että valonlähteessä on oikeanlainen spektri, jotta valaistuksella voidaan vaikuttaa ihmiseen toivotulla tavalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi älykäs valaistusratkaisu, joka mahdollistaa laadukkaan ja ihmiskeskeisen valaistuksen toteuttamisen oppimisympäristöissä. Työssä tunnistetaan ihmiskeskeisen valaistuksen näkökulmasta keskeiset tekniset vaatimukset ja olosuhteet ja esitellään ideaaliratkaisu sen toteuttamiseksi. Ratkaisu on suunniteltu siten, että se on mahdollista toteuttaa nykyaikaisella tavanomaisella valaistuksenohjausjärjestelmällä.