Palveluautomaatin käytön kehitystyö
Lindvall, Peik (2024)
Lindvall, Peik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275341
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia keinoja parantaa ja kehittää Smartbox-palveluautomaatin käyttöä Hedin Automotiven Espoon-toimipisteessä, missä kyseinen automaatti tarjoaa ratkaisuja autohuoltoon ja varaosaliikkeille. Palveluautomaatti mahdollistaa asiakkaille auton jättämisen tai noutamisen korjaamosta ilman jonottamista, myös korjaamon aukioloaikojen ulkopuolella.
Opinnäytetyö toteutettiin ensin tutustumalla Smartbox-palveluautomaattiin ja selvittämällä sen toimintaa toimipisteessä. Kun palveluautomaatin toimintaan oli tutustuttu, kerättiin tietoa sen käytöstä haastattelemalla toimipisteen työnjohtajia, jotka palvelevat ja opastavat asiakkaita palveluautomaatin käytössä, sekä tekemällä asiakaskysely toimipisteen asiakkaille. Näiden tietojen perusteella saatiin parempi käsitys palveluautomaatin käytöstä ja siitä, miten sitä voisi jatkossa kehittää.
Tutkimus osoittaa, että Hedin Automotive Espoon Smartbox-palveluautomaatin käyttöä voisi tehostaa vahvemmalla markkinoinnilla ja selkeällä tiedottamisella. Kehityssuosituksissa korostetaan palvelun etuja verkkosivuilla ja -varauksessa sekä aktiivista markkinointia työnjohtohenkilöstöltä. Selkeämmät käyttöohjeet, tekniset parannukset, 24/7-tuki ja kampanjat huoltojen yhteydessä voisivat kasvattaa käyttöastetta ja asiakkaiden luottamusta.
Opinnäytetyö toteutettiin ensin tutustumalla Smartbox-palveluautomaattiin ja selvittämällä sen toimintaa toimipisteessä. Kun palveluautomaatin toimintaan oli tutustuttu, kerättiin tietoa sen käytöstä haastattelemalla toimipisteen työnjohtajia, jotka palvelevat ja opastavat asiakkaita palveluautomaatin käytössä, sekä tekemällä asiakaskysely toimipisteen asiakkaille. Näiden tietojen perusteella saatiin parempi käsitys palveluautomaatin käytöstä ja siitä, miten sitä voisi jatkossa kehittää.
Tutkimus osoittaa, että Hedin Automotive Espoon Smartbox-palveluautomaatin käyttöä voisi tehostaa vahvemmalla markkinoinnilla ja selkeällä tiedottamisella. Kehityssuosituksissa korostetaan palvelun etuja verkkosivuilla ja -varauksessa sekä aktiivista markkinointia työnjohtohenkilöstöltä. Selkeämmät käyttöohjeet, tekniset parannukset, 24/7-tuki ja kampanjat huoltojen yhteydessä voisivat kasvattaa käyttöastetta ja asiakkaiden luottamusta.