Vertaistuki terveyden edistämisen menetelmänä: opas terveydenhoitajaopiskelijoille
Solanpää, Laura (2024)
Solanpää, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275333
Tiivistelmä
Terveyden edistäminen on tärkeä osa terveydenhoitajan työtä. Terveyden edistämisellä voidaan vähentää terveyden huollon taloudellisia kuluja, ja se on myös yksilötasolla tehokkaampaa kuin sairauksien hoitaminen. Vertaistuki terveyden edistämisen menetelmänä on matalan kynnyksen toimintaa, johon yksilön on helppoa lähteä mukaan. Vertaistuen avulla ihmisiä voidaan kannustaa terveellisempiin elämäntapoihin ja vertaisten kesken on helpompi pitää motivaatiota myös yllä. Terveydenhoitajalla on roolinsa ryhmänohjaajana vertaistukitoiminnassa. Terveydenhoitaja tunnistaa ryhmän vaiheet ja osaa toimia niiden mukaan. Terveydenhoitajan on osattava myös huomioida ryhmäläisten yksilölliset tarpeet ja tukea niitä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa terveydenhoitajaopiskelijoille vertaistuesta terveyden edistämisen menetelmänä. Opinnäytetyön tuotos on äänitetty Powerpoint-esitys. Esityksessä tarkastellaan, kuinka terveyden edistämisellä voidaan ehkäistä kansantauteja ja mielenterveyden häiriöitä, kuinka niiden ehkäisyllä on vaikutusta niin yksilöön kuin yhteiskuntaan sekä miten käyttää vertaistukea menetelmänä terveyden edistämiseen. Äänitettyä esitystä voidaan käyttää sekä päivä- että monimuoto-opiskelijoiden opinnoissa ja se tukee auditiivista ja visuaalista oppimistyyliä. Health promotion is an important part of the work of a public health nurse. Health promotion can reduce the expenses of the healthcare system and at an individual level it is more effective than treating diseases. As a health promotion method, peer support is a low-threshold activity, in which individuals can easily participate. Peer support encourages people to healthier lifestyles and with the help of peers it is easier for individuals to maintain their motivation. In peer support, the public health nurse has a role as a group leader. The public health nurse recognises the stages of the group and knows how to act accordingly. It is also important for the public health nurse to recognise and support the individual needs of the group members.
The aim of this practise-based thesis was to provide information to public health nursing students about peer support as a health promotion method. The output of this thesis is a recorded PowerPoint presentation. The presentation focuses on how health promotion can prevent national diseases and mental health disorders, how their prevention has an impact on both the individual and society and how to use peer support as a health promotion method. The recorded presentation is suitable for both daytime and multimodal studies and it supports auditory and visual learning styles.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa terveydenhoitajaopiskelijoille vertaistuesta terveyden edistämisen menetelmänä. Opinnäytetyön tuotos on äänitetty Powerpoint-esitys. Esityksessä tarkastellaan, kuinka terveyden edistämisellä voidaan ehkäistä kansantauteja ja mielenterveyden häiriöitä, kuinka niiden ehkäisyllä on vaikutusta niin yksilöön kuin yhteiskuntaan sekä miten käyttää vertaistukea menetelmänä terveyden edistämiseen. Äänitettyä esitystä voidaan käyttää sekä päivä- että monimuoto-opiskelijoiden opinnoissa ja se tukee auditiivista ja visuaalista oppimistyyliä.
The aim of this practise-based thesis was to provide information to public health nursing students about peer support as a health promotion method. The output of this thesis is a recorded PowerPoint presentation. The presentation focuses on how health promotion can prevent national diseases and mental health disorders, how their prevention has an impact on both the individual and society and how to use peer support as a health promotion method. The recorded presentation is suitable for both daytime and multimodal studies and it supports auditory and visual learning styles.