Positiivisen pedagogiikan rooli lasten tunnetaitojen tukemisessa varhaiskasvatuksessa
Vasarainen, Pieta (2024)
Vasarainen, Pieta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275318
Tiivistelmä
Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa on pedagogiikan suuntaus, jossa painotetaan lapsen omia vahvuuksia sekä voimavarojen löytämistä ja hyödyntämistä. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli saada selville, millainen on tunnetaitojen kehityksen ja tunnetaitokasvatuksen yhteys positiiviseen pedagogiikkaan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä oli tavoitteena myös tutkia aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen muotoutumista positiivisen pedagogiikan mukaisessa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdestä raporttimuotoisesta tilannekartoituksesta, yhdestä väitöskirjasta, yhdestä kandidaatintutkielmasta, kolmesta opinnäytetyöstä sekä neljästä pro gradu-tutkielmasta. Tutkimusaineiston analyysissa menetelmänä toimi teemoittelu.
Opinnäytetyön tulosten mukaan aikuisen ja lapsen rooli positiivisen pedagogiikan toimintaympäristössä rakentuu luottamukselliseksi, avoimeksi ja turvalliseksi. Tunnetaidot nähdään osana positiivista pedagogiikkaa, ja positiivinen pedagogiikka sekä tunnetaidot ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdestä raporttimuotoisesta tilannekartoituksesta, yhdestä väitöskirjasta, yhdestä kandidaatintutkielmasta, kolmesta opinnäytetyöstä sekä neljästä pro gradu-tutkielmasta. Tutkimusaineiston analyysissa menetelmänä toimi teemoittelu.
Opinnäytetyön tulosten mukaan aikuisen ja lapsen rooli positiivisen pedagogiikan toimintaympäristössä rakentuu luottamukselliseksi, avoimeksi ja turvalliseksi. Tunnetaidot nähdään osana positiivista pedagogiikkaa, ja positiivinen pedagogiikka sekä tunnetaidot ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa.