Työssä jaksamisen edistäminen elokuva- ja tv-alalla: palveluiden ostaminen tuotantojen tueksi
Uotila, Johanna (2024)
Uotila, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työssä jaksamisen tilaa elokuva- ja tv-alalla ja selvittää keinoja sen edistämiseen. Kysymys elokuva- ja tv-alan työssä jaksamisesta on noussut viime aikoina esille kansainvälisessä keskustelussa #metoo-liikkeen ja koronapandemian seurauksena. Tämän lisäksi tarkasteltiin tuotannoissa käytettävien ostopalveluiden vaikutusta työntekijöiden jaksamiseen. Ostopalvelua käyttämällä tuotantoyhtiö voi ulkoistaa jonkin tuotannon osa-alueen ulkopuoliselle palveluntarjoajalle. Opinnäytetyön tilaajana toimi Helsinki Casting Oy.
Opinnäytetyön tietoperustassa esiteltiin tilaajan toimintaa sekä elokuva- ja tv-ala toimintaympäristönä. Tilaajan yhteydessä käsiteltiin myös ostopalvelutoiminta käsitteenä alan kontekstissa. Tietoperustassa syvennyttiin myös työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin käsitteisiin ja sivuttiin työntekijän omaa vastuuta suhteessa työssä jaksamiseen. Osiossa esiteltiin lisäksi elokuva- ja tv-alan erityispiirteitä työssä jaksamisen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Aineiston keruusta saadut tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluissa haastateltavina oli viisi elokuva- ja tv-alalla toimivaa työnantajaa. Haastattelujen avulla selvitettiin alalla vallitsevaa työssä jaksamisen tilaa, työnantajan vaikuttamismahdollisuuksia työntekijöiden työssä jaksamiseen sekä ostopalveluiden hyötyjä ja haittoja suhteessa työssä jaksamiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksistä selviää työssä jaksamisen olevan suuri ongelma elokuva- ja tv-alalla. Ongelman syyt ovat työnantajien tiedossa, mutta toimintatavat jaksamisen edistämiseksi eivät ole joko tiedossa tai käytössä. Kehittämistyön tuloksien perusteella ostopalveluista saatavia hyötyjä on runsaasti. Niillä on myös yhteyksiä parempaan työssä jaksamiseen. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimenpide-ehdotukset työssä jaksamisen edistämiseksi elokuva- ja tv-alalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa esiteltiin tilaajan toimintaa sekä elokuva- ja tv-ala toimintaympäristönä. Tilaajan yhteydessä käsiteltiin myös ostopalvelutoiminta käsitteenä alan kontekstissa. Tietoperustassa syvennyttiin myös työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin käsitteisiin ja sivuttiin työntekijän omaa vastuuta suhteessa työssä jaksamiseen. Osiossa esiteltiin lisäksi elokuva- ja tv-alan erityispiirteitä työssä jaksamisen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Aineiston keruusta saadut tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluissa haastateltavina oli viisi elokuva- ja tv-alalla toimivaa työnantajaa. Haastattelujen avulla selvitettiin alalla vallitsevaa työssä jaksamisen tilaa, työnantajan vaikuttamismahdollisuuksia työntekijöiden työssä jaksamiseen sekä ostopalveluiden hyötyjä ja haittoja suhteessa työssä jaksamiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksistä selviää työssä jaksamisen olevan suuri ongelma elokuva- ja tv-alalla. Ongelman syyt ovat työnantajien tiedossa, mutta toimintatavat jaksamisen edistämiseksi eivät ole joko tiedossa tai käytössä. Kehittämistyön tuloksien perusteella ostopalveluista saatavia hyötyjä on runsaasti. Niillä on myös yhteyksiä parempaan työssä jaksamiseen. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimenpide-ehdotukset työssä jaksamisen edistämiseksi elokuva- ja tv-alalla.