Menestyvä kuluttajamyynti: aloittelijan opas myyntitaitojen rakentamiseen
Kytölä, Iikka (2024)
Kytölä, Iikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265198
Tiivistelmä
Myynti vaikuttaa suoraan yritysten taloudelliseen menestykseen ja kilpailukykyyn. Myynti on jatkuvasti kehittyvä ala, jonka merkitys yritysten liiketoiminnalle on elintärkeä. Myyntityö on kuitenkin usein haastavaa ja vaatii tietoja, sekä taitoja mikäli haluaa menestyä myyntityössä.
Tämä opinnäytetyö ja sen liitteenä oleva Aloittelijan opas myyntitaitojen rakentamiseen toimivat katsauksena kuluttajamyynnin maailmaan ja myyntityön perusteisiin, joiden pohjalta on rakennettu lopuksi opas tukemaan myyntyötä tekeviä- tai myyntityöstä kiinnostuneita henkilöitä. Työn ensimmäinen kappale on lyhyt johdanto siitä, mikä sai tekijän valitsemaan aiheen, mikä oli työn tavoitteena ja mitkä ovat työn kannalta keskeisiä käsitteitä.
Toisessa kappaleessa pureudutaan syvemmin kuluttajamyynnin perusteisiin, sen merkitykseen liiketoiminnalle ja rakennetaan kokonaiskuva myyntiprosessista. Työssä käydään läpi myynti-prosessin vaiheet: Avaus, tarpeen ja ongelman tunnistaminen, ratkaisun esittäminen, vastaväit-teiden kumoaminen, hintaneuvottelu, kaupan päättäminen ja jälkityö. Prosessin avulla saavute-taan perusteellinen katsaus myynnin perusteisiin ja tavanomaisimpiin myyntitilanteisiin. Kappaleen toisessa osiossa käsitellään laajan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muotoutunutta kuvaa hyvän myyjän ominaisuuksista ja niiden vaikutuksista myyntityöhön. Teoriaosuuden pohjalta syntyi produkti: Aloittelijan opas myyntitaitojen rakentamiseen. Lopussa on kaksi kappaletta, joissa kuvataan oppaan tekoa ja työn etenemistä, jonka jälkeen tarkastellaan lopputuloksena syntynyttä opasta ja pohditaan tavoitteiden toteutumista.
Myyntiprosessi on itsessään aika yksinkertainen, mutta tapoja myydä on lukemattomia. Kukaan ei kehity huippumyyjäksi vain noudattamalla aina samaa kaavaa. Myyntiprosessi vaihtelee myyjän, asiakkaan, kanavan ja tilanteen mukaan. Myöskään hyvän myyjän määritelmää on vaikea todeta, sillä ihminen voi olla huippu myyjä juuri omien piirteidensä vuoksi. Mikään ei määrittele suoria luonteenpiirteitä tai tapoja, miten olla huippumyyjä. Eri hyvien myyjien ominaisuuksia käsittelevistä artikkeleista erottui kuitenkin yksi piirre, joka toistui kirjoissa ja artikkeleissa: Asenne. Positiivinen asenne, halu tehdä tulosta ja menestyä, sekä usko omaan tekemiseen on myyntityössä ratkaisevassa asemassa.
Kirjoittaja pyrki kuitenkin rakentamaan oppaasta mahdollisimman yleispätevän, jotta kuka tahansa myyntityötä tekevä tai myynnistä kiinnostunut voisi sitä lukemalla saada hyötyä itselleen. Olivat ne sitten pieniä vinkkejä tai laajempia neuvoja, oppaan voi avata, kun tarvitsee ehdotuksia tai ideoita parempien myyntitulosten saavuttamiseen.
Tämä opinnäytetyö ja sen liitteenä oleva Aloittelijan opas myyntitaitojen rakentamiseen toimivat katsauksena kuluttajamyynnin maailmaan ja myyntityön perusteisiin, joiden pohjalta on rakennettu lopuksi opas tukemaan myyntyötä tekeviä- tai myyntityöstä kiinnostuneita henkilöitä. Työn ensimmäinen kappale on lyhyt johdanto siitä, mikä sai tekijän valitsemaan aiheen, mikä oli työn tavoitteena ja mitkä ovat työn kannalta keskeisiä käsitteitä.
Toisessa kappaleessa pureudutaan syvemmin kuluttajamyynnin perusteisiin, sen merkitykseen liiketoiminnalle ja rakennetaan kokonaiskuva myyntiprosessista. Työssä käydään läpi myynti-prosessin vaiheet: Avaus, tarpeen ja ongelman tunnistaminen, ratkaisun esittäminen, vastaväit-teiden kumoaminen, hintaneuvottelu, kaupan päättäminen ja jälkityö. Prosessin avulla saavute-taan perusteellinen katsaus myynnin perusteisiin ja tavanomaisimpiin myyntitilanteisiin. Kappaleen toisessa osiossa käsitellään laajan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muotoutunutta kuvaa hyvän myyjän ominaisuuksista ja niiden vaikutuksista myyntityöhön. Teoriaosuuden pohjalta syntyi produkti: Aloittelijan opas myyntitaitojen rakentamiseen. Lopussa on kaksi kappaletta, joissa kuvataan oppaan tekoa ja työn etenemistä, jonka jälkeen tarkastellaan lopputuloksena syntynyttä opasta ja pohditaan tavoitteiden toteutumista.
Myyntiprosessi on itsessään aika yksinkertainen, mutta tapoja myydä on lukemattomia. Kukaan ei kehity huippumyyjäksi vain noudattamalla aina samaa kaavaa. Myyntiprosessi vaihtelee myyjän, asiakkaan, kanavan ja tilanteen mukaan. Myöskään hyvän myyjän määritelmää on vaikea todeta, sillä ihminen voi olla huippu myyjä juuri omien piirteidensä vuoksi. Mikään ei määrittele suoria luonteenpiirteitä tai tapoja, miten olla huippumyyjä. Eri hyvien myyjien ominaisuuksia käsittelevistä artikkeleista erottui kuitenkin yksi piirre, joka toistui kirjoissa ja artikkeleissa: Asenne. Positiivinen asenne, halu tehdä tulosta ja menestyä, sekä usko omaan tekemiseen on myyntityössä ratkaisevassa asemassa.
Kirjoittaja pyrki kuitenkin rakentamaan oppaasta mahdollisimman yleispätevän, jotta kuka tahansa myyntityötä tekevä tai myynnistä kiinnostunut voisi sitä lukemalla saada hyötyä itselleen. Olivat ne sitten pieniä vinkkejä tai laajempia neuvoja, oppaan voi avata, kun tarvitsee ehdotuksia tai ideoita parempien myyntitulosten saavuttamiseen.