Aivoverenkiertohäiriöpotilaan hoitopolku ensihoidossa : simulaatioharjoitus opetuskäyttöön TAMK:n ensihoitajaopiskelijoille
Pelkonen, Otto; Lehvilä, Marianne (2024)
Pelkonen, Otto
Lehvilä, Marianne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265160
Tiivistelmä
Aivoverenkiertohäiriöllä tarkoitetaan ohimeneviä tai pitkäkestoisia neurologisia oireita aiheuttavia aivoverenkierron tai aivoverisuonten sairauksia. Aivoverenkiertohäiriöt voidaan jakaa mekanismin mukaan aivoverenvuotoihin ja aivovaltimon tukkeutumisesta johtuviin iskemiaa aiheuttaviin aivoverenkiertohäiriöihin, eli aivoinfarkteihin. Ensihoidossa aivoverenkiertohäiriöpotilas hyötyy lähtökohtaisesti nopeasta kuljetuksesta lähimpään asianmukaista hoitoa tarjoavaan sairaalaan. Lisäksi sairaalasta tulisi löytyä mahdollisuus TT-angiografiakuvantamiseen, sillä tämä on ainoa varma keino erottaa aivoverenkiertohäiriöt toisistaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan tunnistamisesta, hoidosta ja kuljettamisesta simulaatioharjoitus, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää osana ensihoidon perusosaamisen opintoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ensihoidon perusosaamisen opintoja suorittaville opiskelijoille keino harjoitella käytännönläheisessä tilanteessa aivoverenkiertohäiriöpotilaan hoitopolkua ensihoidossa ja antaa täten valmiuksia työelämää varten. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu raporttiosuudesta, sekä tuotetusta simulaatioharjoituksesta.
Simulaatio toteutettiin kerran yhdelle ensihoidon perusosaamisen opintonsa suorittaneelle ensihoitajaopiskelijaryhmälle. Simulaatiosta kerättiin anonyymi palaute osallistujilta, jotta simulaatiota pystyttiin kehittämään mahdollista tulevaa opetuskäyttöä varten. Lisäksi palautteen perusteella pystyttiin osoittamaan simulaation tarkoituksenmukainen käytettävyys. Opinnäytetyön raportissa kerrotaan aivoverenkiertohäiriöpotilaan oikeaoppisesta tutkimisesta, hoidosta ja kuljetuskohteen valinnasta.
Simulaatiosta saatu palaute oli pääosin positiivista ja osallistujat kokivat simulaation tukevan heidän oppimistaan aiheesta. Simulaatio-oppiminen on opiskelijoiden mielestä yksi parhaita tapoja oppia ja soveltaa teoriatietoa käytäntöön. Opinnäytetyön pohjalta kehitettyä simulaatioharjoitusta voidaan käyttää tulevien ensihoitajaopiskelijoiden ensihoidon perusosaamisen simulaatio-opetuksessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan tunnistamisesta, hoidosta ja kuljettamisesta simulaatioharjoitus, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää osana ensihoidon perusosaamisen opintoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ensihoidon perusosaamisen opintoja suorittaville opiskelijoille keino harjoitella käytännönläheisessä tilanteessa aivoverenkiertohäiriöpotilaan hoitopolkua ensihoidossa ja antaa täten valmiuksia työelämää varten. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu raporttiosuudesta, sekä tuotetusta simulaatioharjoituksesta.
Simulaatio toteutettiin kerran yhdelle ensihoidon perusosaamisen opintonsa suorittaneelle ensihoitajaopiskelijaryhmälle. Simulaatiosta kerättiin anonyymi palaute osallistujilta, jotta simulaatiota pystyttiin kehittämään mahdollista tulevaa opetuskäyttöä varten. Lisäksi palautteen perusteella pystyttiin osoittamaan simulaation tarkoituksenmukainen käytettävyys. Opinnäytetyön raportissa kerrotaan aivoverenkiertohäiriöpotilaan oikeaoppisesta tutkimisesta, hoidosta ja kuljetuskohteen valinnasta.
Simulaatiosta saatu palaute oli pääosin positiivista ja osallistujat kokivat simulaation tukevan heidän oppimistaan aiheesta. Simulaatio-oppiminen on opiskelijoiden mielestä yksi parhaita tapoja oppia ja soveltaa teoriatietoa käytäntöön. Opinnäytetyön pohjalta kehitettyä simulaatioharjoitusta voidaan käyttää tulevien ensihoitajaopiskelijoiden ensihoidon perusosaamisen simulaatio-opetuksessa.