Ammatillinen kehittyminen asiantuntijatehtävässä
Böckerman, Annika (2024)
Böckerman, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255111
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan opiskelijan ammatillista kehittymistä asiantuntijatehtävässä. Kehittymistä seurataan päivittäisten päiväkirjamerkintöjen ja viikkoanalyysien avulla, jotka pohjautuvat ennalta valittuihin ammatillisen kehittymisen teemoihin sekä siihen liittyvään tietoperustaan. Seurantajakson pituus on kahdeksan viikkoa ja se sijoittuu ajalle 8.1.–1.3.2024.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, missä esitellään työn tavoitteet, rajaukset ja keskeiset käsitteet. Seuraavassa kappaleessa syvennytään lähtötilanteeseen, eli käydään läpi työtehtävät, osaamistaso, sidosryhmät sekä työssä kohdatut vuorovaikutustilanteet. Kolmannessa kappaleessa on kahdeksan viikon päiväkirjamerkinnät sekä jokaisen viikon viikkoanalyysit. Näissä päiväkirjamerkinnöissä kuvataan ammatillisen kehittymisen teemoihin liittyviä työtehtäviä ja tapatumia työpäiviltä. Viikon lopussa kuluneen viikon kulkua ja esiin nousseita haasteita pohditaan ja analysoidaan kehittymisteemoihin liittyvään tietoperustaan peilaten.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittyä ajanhallinnassa ja suunnitelmallisuudessa sekä ammatillisen identiteetin kehittämisessä. Jälkimmäiseen teemaan lukeutuu alateemat itsensä johtaminen, epävarmuuden sietäminen ja hyväksyminen, asiantuntijuuden kasvattaminen ja itsemyötätunnon oppiminen.
Työn viimeisenä osuutena on pohdinta, jossa analysoidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja arvioidaan työn tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön aikana opiskelija löysi monia kehitettäviä asioita työskentelytavoissaan. Seurantajaksojen aikana tapahtunut itsereflektointi auttoi kehittymään ja parantamaan haitallisia toimintatapoja, kuten vitkuttelua ja epävarmuutta omaa osaamistaan kohtaan. Kehitystä tapahtui aikatauluttamisen ja suunnittelun osalta sekä hyvinvointia edistävien työskentelytapojen löytämisessä.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, missä esitellään työn tavoitteet, rajaukset ja keskeiset käsitteet. Seuraavassa kappaleessa syvennytään lähtötilanteeseen, eli käydään läpi työtehtävät, osaamistaso, sidosryhmät sekä työssä kohdatut vuorovaikutustilanteet. Kolmannessa kappaleessa on kahdeksan viikon päiväkirjamerkinnät sekä jokaisen viikon viikkoanalyysit. Näissä päiväkirjamerkinnöissä kuvataan ammatillisen kehittymisen teemoihin liittyviä työtehtäviä ja tapatumia työpäiviltä. Viikon lopussa kuluneen viikon kulkua ja esiin nousseita haasteita pohditaan ja analysoidaan kehittymisteemoihin liittyvään tietoperustaan peilaten.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittyä ajanhallinnassa ja suunnitelmallisuudessa sekä ammatillisen identiteetin kehittämisessä. Jälkimmäiseen teemaan lukeutuu alateemat itsensä johtaminen, epävarmuuden sietäminen ja hyväksyminen, asiantuntijuuden kasvattaminen ja itsemyötätunnon oppiminen.
Työn viimeisenä osuutena on pohdinta, jossa analysoidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja arvioidaan työn tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön aikana opiskelija löysi monia kehitettäviä asioita työskentelytavoissaan. Seurantajaksojen aikana tapahtunut itsereflektointi auttoi kehittymään ja parantamaan haitallisia toimintatapoja, kuten vitkuttelua ja epävarmuutta omaa osaamistaan kohtaan. Kehitystä tapahtui aikatauluttamisen ja suunnittelun osalta sekä hyvinvointia edistävien työskentelytapojen löytämisessä.