Kehittämissuunnitelma matkailupalveluyrityksen toiminnan kehittämiseen : Case Ailasto
Aspegren, Marjo (2024)
Aspegren, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kiteyttää ja kehittää toimeksiantajan yritysmielikuvaa. Tutkimuksen kohteena ja toimeksiantajana toimii Hailuodossa sijaitseva matkailu- ja majoituspalveluyritys Ailasto, joka on perustettu vuonna 2021. Tällä hetkellä Ailaston liiketoiminta on hyvin pientä ja tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle kehitystoimenpiteitä, joiden avulla liiketoimintaa saataisiin kehitettyä taloudellisesti parempaan suuntaan. Näiden kehitystoimenpiteiden avulla toimeksiantajan brändiä saadaan kirkastettua ja vahvistettua, tavoitteena liiketoiminnan kasvu.
Opinnäytetyö tehdään laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa käsitellään brändin rakentamista ja sen tärkeyttä, asiakasymmärrystä ja monikanavaista markkinointia. Teoriaosuuden pohjalla toimii lähdekirjallisuus ja internetsivustot ja käytännön osuudessa empiirinen tutkimuskäynti kohdeyritykseen ja yrittäjän haastattelu. Näiden taustojen pohjalta on tarkoitus löytää sellaisia uusia toimintatapoja ja ideoita liiketoiminnan kehittämiseen, joilla Ailastosta saadaan tulevaisuudessa tunnettu ja menestyvä yritys.
Tutkimustuloksena käy selkeästi esille, että kohdeyrityksen brändin rakentaminen ja näkyvyyden lisääminen tarvitsevat selkeästi toimenpiteitä. Viestintää ja markkinointia lisäämällä, kohdentamalla niitä oikein ja tekemällä niistä kiinnostavaa ja mielenkiintoista, saavutetaan toivottuja tuloksia. Työ jättää yrittäjälle omaan harkintaan millaisiin toimenpiteisiin hän haluaa jatkossa keskittyä, tämä työ antaa siihen ideoita ja vinkkejä.
Opinnäytetyö tehdään laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuudessa käsitellään brändin rakentamista ja sen tärkeyttä, asiakasymmärrystä ja monikanavaista markkinointia. Teoriaosuuden pohjalla toimii lähdekirjallisuus ja internetsivustot ja käytännön osuudessa empiirinen tutkimuskäynti kohdeyritykseen ja yrittäjän haastattelu. Näiden taustojen pohjalta on tarkoitus löytää sellaisia uusia toimintatapoja ja ideoita liiketoiminnan kehittämiseen, joilla Ailastosta saadaan tulevaisuudessa tunnettu ja menestyvä yritys.
Tutkimustuloksena käy selkeästi esille, että kohdeyrityksen brändin rakentaminen ja näkyvyyden lisääminen tarvitsevat selkeästi toimenpiteitä. Viestintää ja markkinointia lisäämällä, kohdentamalla niitä oikein ja tekemällä niistä kiinnostavaa ja mielenkiintoista, saavutetaan toivottuja tuloksia. Työ jättää yrittäjälle omaan harkintaan millaisiin toimenpiteisiin hän haluaa jatkossa keskittyä, tämä työ antaa siihen ideoita ja vinkkejä.