Hybridikoulutuksen soveltuvuus ikääntyvälle työntekijälle: siun soten pelastuslaitoksen ensihoitajien kokemuksia etä- ja lähisimulaatiohybridikoulutuksesta osana täydennyskoulutusta
Malinen, Marja; Massinen, Jenni (2024)
Malinen, Marja
Massinen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245036
Tiivistelmä
Suurten ikäluokkien vanhenemisen ja syntyvyyden laskun vuoksi tulevaisuudessa ikääntyneitä työntekijöitä on työelämässä enemmän kuin nuorempia. Pohjois- Karjala on Suomen nopeimmin vanheneva maakunta ja ikääntyvää väestöä on jo enemmän kansallisesti verrattuna. Vuoden 2022 lopussa koko Siun soten henkilöstöstä yli 45-vuotiaita oli 51 %. Laissa terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä velvoitetaan täydennyskoulutuksen avulla ylläpitämään ammattitaitoa. Yhtenä täydennyskoulutusmuotona käytetään simulaatiokoulutusta, joka on monipuolinen koulutusmuoto sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Karelia-ammattikorkeakoulun REACT SOTE HYTE Living Lab- yhteiskehittämistä Pohjois- Karjalassa-hanke. Hankkeen aikana kokeiltiin ja kehitettiin etä- ja lähisimulaatiohybridikoulutusta yhteistyössä Pohjois- Karjalan hyvinvointialueen, Siun soten pelastuslaitoksen ensihoitajien kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ikääntyvän työntekijän näkökulmasta etä- ja lähisimulaatio hybridi -koulutusmuodon soveltuvuutta osana täydennyskoulutusta. Tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita hybridikoulutuksesta ja tehtävänä oli esitellä ne posterimuodossa toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hybridikoulutus näyttäisi soveltuvan täydennyskoulutusmuotona ikääntyvälle työntekijälle. Ikääntyvät työntekijät kokivat hybridikoulutuksen lähisimulaatioon verrattuna mielekkäämmäksi täydennyskoulutusmuodoksi koulutukseen osallistumismuodosta riippumatta. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat tekniikan kehittäminen, koulutuspäivän suunniteltu johtaminen etäpisteessä, ryhmäkoon ja ennakkomateriaalien laajuuden huomioiminen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Karelia-ammattikorkeakoulun REACT SOTE HYTE Living Lab- yhteiskehittämistä Pohjois- Karjalassa-hanke. Hankkeen aikana kokeiltiin ja kehitettiin etä- ja lähisimulaatiohybridikoulutusta yhteistyössä Pohjois- Karjalan hyvinvointialueen, Siun soten pelastuslaitoksen ensihoitajien kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ikääntyvän työntekijän näkökulmasta etä- ja lähisimulaatio hybridi -koulutusmuodon soveltuvuutta osana täydennyskoulutusta. Tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita hybridikoulutuksesta ja tehtävänä oli esitellä ne posterimuodossa toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan hybridikoulutus näyttäisi soveltuvan täydennyskoulutusmuotona ikääntyvälle työntekijälle. Ikääntyvät työntekijät kokivat hybridikoulutuksen lähisimulaatioon verrattuna mielekkäämmäksi täydennyskoulutusmuodoksi koulutukseen osallistumismuodosta riippumatta. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat tekniikan kehittäminen, koulutuspäivän suunniteltu johtaminen etäpisteessä, ryhmäkoon ja ennakkomateriaalien laajuuden huomioiminen.