Creating a new web system and developing it further – Tester’s perspective in a diary form
Remes, Alpo (2024)
Remes, Alpo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184639
Tiivistelmä
Thesis describes the author’s work experience in a state-owned institution from Finland. Institution is the Finland’s Ministry of Interior and is referred to as “institution” throughout the text. The institution was in the process of acquiring a new software system from the vendor, Sofigate. The system would be large and complicated, requiring a lengthy development process. The institution required additional assistance in the project and hired the author as an intern. After the internship was over, author got hired as a designer, continuing in assisting in the project. The timeline of the diary was mostly during when the author was working with the designer title. First time window covered was between 17.10.2022-22.11.2022. After, a time skip was made, and the next window covered was between 08.03.2023-24.03.2023. The skip allowed the coverage of two user acceptance periods.
From each week, an analysis was made based on the tasks reported during the week. Observing the different weekly analyses as a continuation, improvements could be noticed. These observations, including improvements between the two user acceptance periods are discussed.
Objective of the thesis was to first examine different testing techniques with theoretical framework, mainly from the perspective of manual testing. With the assistance of theoretical framework, diary entries were reported. Working as a tester from the customer’s side, a more unique perspective could be shed to testing. Even if using agile methodologies would generally increase customer involvement compared to more traditional methods, customer performing testing throughout the full development lifecycle instead of just user acceptance period was more uncommon technique. Tässä opinnäytetyössä kuvataan ohjelmistotestaajan päivittäisiä työtehtäviä, seuraten päiväkirjaopinnäytetyön rakennetta. Päiväkirjaopinnäytetyössä työtehtäviä ja oppimista analysoidaan kokonaisuutena viikkoanalyyseissa, ja näistä on tehty työn lopussa johtopäätöksiä.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimi sisäministeriö, joka oli ottamassa vuosien 2022-2023 aikana käyttöön uutta ohjelmistojärjestelmää. Käyttöönottoprosessi oli laaja ja monimutkainen, jonka vuoksi sisäministeriö palkkasi avuksi harjoittelijan. Tämä opinnäytetyö on toteutettu opinnäytetyön tekijän harjoittelujakson, sekä sitä seuranneen jatkosopimuksen pohjalta. Kesätyön aikana opinnäytetyön tekijän toiminimike oli harjoittelija ja jatkosopimuksen myötä se päivitettiin suunnittelijaksi.
Opinnäytetyö käsittää kaksi aikajaksoa. Ensimmäinen jakso oli 17.10.- 22.11.2022. Tämän jälkeen päiväkirjaa jatkettiin aikavälillä 8.-24.03.2023. Jaksot mahdollistavat kahden hyväksymistestausperiodin käsittelyn, sekä näiden vertailun.
Päiväkirjaopinnäytetyölle tyypillisesti työ muodostui päivittäisten työtehtävien kuvauksista, sekä jokaisen viikon lopuksi koostetusta viikkoanalyysista. Viikkoanalyysi kirjoitettiin kuluneen viikon työtehtävien sekä aiempien viikkoanalyysien pohjalta. Viikoittainen seuranta mahdollisti sekä opinnäytetyön tekijän kehityksen, että ohjelmistojärjestelmän kehityksen todentamisen. Muun muassa tätä kehitystä on analysoitu opinnäytetyön loppuosassa.
From each week, an analysis was made based on the tasks reported during the week. Observing the different weekly analyses as a continuation, improvements could be noticed. These observations, including improvements between the two user acceptance periods are discussed.
Objective of the thesis was to first examine different testing techniques with theoretical framework, mainly from the perspective of manual testing. With the assistance of theoretical framework, diary entries were reported. Working as a tester from the customer’s side, a more unique perspective could be shed to testing. Even if using agile methodologies would generally increase customer involvement compared to more traditional methods, customer performing testing throughout the full development lifecycle instead of just user acceptance period was more uncommon technique.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimi sisäministeriö, joka oli ottamassa vuosien 2022-2023 aikana käyttöön uutta ohjelmistojärjestelmää. Käyttöönottoprosessi oli laaja ja monimutkainen, jonka vuoksi sisäministeriö palkkasi avuksi harjoittelijan. Tämä opinnäytetyö on toteutettu opinnäytetyön tekijän harjoittelujakson, sekä sitä seuranneen jatkosopimuksen pohjalta. Kesätyön aikana opinnäytetyön tekijän toiminimike oli harjoittelija ja jatkosopimuksen myötä se päivitettiin suunnittelijaksi.
Opinnäytetyö käsittää kaksi aikajaksoa. Ensimmäinen jakso oli 17.10.- 22.11.2022. Tämän jälkeen päiväkirjaa jatkettiin aikavälillä 8.-24.03.2023. Jaksot mahdollistavat kahden hyväksymistestausperiodin käsittelyn, sekä näiden vertailun.
Päiväkirjaopinnäytetyölle tyypillisesti työ muodostui päivittäisten työtehtävien kuvauksista, sekä jokaisen viikon lopuksi koostetusta viikkoanalyysista. Viikkoanalyysi kirjoitettiin kuluneen viikon työtehtävien sekä aiempien viikkoanalyysien pohjalta. Viikoittainen seuranta mahdollisti sekä opinnäytetyön tekijän kehityksen, että ohjelmistojärjestelmän kehityksen todentamisen. Muun muassa tätä kehitystä on analysoitu opinnäytetyön loppuosassa.