Kajaani Fest Live 2023 –festivaalin kävijätutkimus
Lehtola, Jonna (2024)
Lehtola, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kävijätutkimus Kajaani Fest Live 2023 -festivaalilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuonna 2023 kesällä ensimmäistä kertaa järjestettävän Kajaani Fest Live -festivaalin kävijöiden asiakaskokemusta. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa tapahtuman onnistumisista ja kehityskohteista. Tämän kautta tavoitteena oli tapahtuman kävijäystävällisyyden kehittäminen seuraavia Kajaani Fest Live -tapahtumia varten. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena oli myös selvittää kyselyyn vastanneiden tyypillinen kävijäprofiili. Opinnäytetyön teoriapohja perustui asiakaskokemuksen, sen mittaamisen ja kehittämisen sekä tapahtuman järjestämisen kirjallisuuteen.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä lähestymistapaa. Näin ollen tulosten saamiseksi tapahtuman aikana toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna PSPP- ohjelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaikki tapahtumassa vierailevat kävijät. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 81 vastaajaa. Kyselylomakkeessa heijastettiin asiakaskokemuksen teemaa, sillä se keskittyi eri osa-alueiden onnistuneisuuteen ja helppouteen asiakkaan näkökulmasta. Lomakkeessa myös kartoitettiin, miten jotkut osa-alueet vastasivat asiakkaiden odotuksia.
Kävijätutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että suurin osa Kajaani Fest Live 2023 -festivaalin kävijöistä olivat tyytyväisiä tapahtumaan. Arvostelut eri osa-alueiden välillä toki vaihtelivat, mutta keskimäärin jokaiseen osa-alue koettiin hyväksi. Tuloksista ilmeni, että miehet olivat naisia hieman tyytyväisempiä joihinkin osa-alueisiin. Parhaat arvostelut keräsi tapahtumalippujen ostaminen keskiarvolla 4,5/5. Tapahtumassa onnistuttiin erityisesti myös rannekkeen vaihdon, alueelle saapumisen sekä turvallisuuden suhteen. Suurimmat kehitysehdotukset liittyivät ruoka, -juoma -sekä ohjelmatarjonnan monipuolistamiseen sekä opastuksen parantamiseen. Tapahtuman muuhun hintatasoon ei oltu yhtä tyytyväisiä, kuin lippujen hintatasoon. Tulokset myös osoittivat, että tyypillisin kyselylomakkeeseen vastaaja on kajaanilainen noin 38-vuotias naishenkilö, kuka on kuullut tapahtumasta ystävältään/tutultaan ja/tai on törmännyt siihen sosiaalisessa mediassa. Kävijätutkimukseen liitettiin myös Net Promoter Score -tutkimus, minkä tulokseksi saatiin 12,5. Työssä mainittujen lähteiden mukaan tulos oli riittävä ja festivaalin eri osa-alueiden laatu koettiin positiiviseksi. The topic of this thesis was visitor research at the Kajaani Fest Live 2023 festival. The purpose of the thesis was to investigate the customer experience of visitors to the Kajaani Fest Live festival, which was held for the first time in the summer of 2023. The goal was to provide the client with information about the success and areas for improvement of the event. Through this, the aim was to develop the visitor-friendliness of fu-ture Kajaani Fest Live events. A secondary objective of the study was to identify the typical visitor profile of those who responded to the survey. The theoretical framework of the thesis was based on literature on cus-tomer experience, its measurement and improvement, and event organization.
The research method used in the thesis was a quantitative approach. Therefore, a survey was conducted during the event to obtain results. The survey was conducted using the survey and reporting tool Webropol. Data analysis was aided by the PSPP program. The target group of the study was all visitors to the event. The survey collected a total of 81 responses. The survey form reflected the theme of customer experience, as it focused on the success and ease of different areas within the event from the customer's perspective. The form also assessed how well certain areas fulfilled the customers' expectations.
The key findings of the visitor survey showed that most visitors to the Kajaani Fest Live 2023 festival were satisfied with the event. Reviews varied between different areas, but on average each area was considered good. The results showed that men were more satisfied than women with certain areas. Purchasing event tickets received the highest rating, with an average score of 4.5/5. The event was particularly successful in terms of wristband exchange, arrival to the venue, and safety. The biggest areas for improvement were re-lated to diversifying food and drink options, program offerings, and improving guidance. Visitors were not as satisfied with the overall pricing of the event as they were with ticket prices. The results also showed that the typical respondent to the survey is a 38-year-old female from Kajaani, who heard about the event from a friend/acquaintance and/or encountered it on social media. The visitor survey also included a Net Promoter Score study, which resulted in a score of 12.5. According to the sources mentioned in the study, this result was satisfactory and the quality of different areas of the festival was perceived as positive.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä lähestymistapaa. Näin ollen tulosten saamiseksi tapahtuman aikana toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna PSPP- ohjelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaikki tapahtumassa vierailevat kävijät. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 81 vastaajaa. Kyselylomakkeessa heijastettiin asiakaskokemuksen teemaa, sillä se keskittyi eri osa-alueiden onnistuneisuuteen ja helppouteen asiakkaan näkökulmasta. Lomakkeessa myös kartoitettiin, miten jotkut osa-alueet vastasivat asiakkaiden odotuksia.
Kävijätutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että suurin osa Kajaani Fest Live 2023 -festivaalin kävijöistä olivat tyytyväisiä tapahtumaan. Arvostelut eri osa-alueiden välillä toki vaihtelivat, mutta keskimäärin jokaiseen osa-alue koettiin hyväksi. Tuloksista ilmeni, että miehet olivat naisia hieman tyytyväisempiä joihinkin osa-alueisiin. Parhaat arvostelut keräsi tapahtumalippujen ostaminen keskiarvolla 4,5/5. Tapahtumassa onnistuttiin erityisesti myös rannekkeen vaihdon, alueelle saapumisen sekä turvallisuuden suhteen. Suurimmat kehitysehdotukset liittyivät ruoka, -juoma -sekä ohjelmatarjonnan monipuolistamiseen sekä opastuksen parantamiseen. Tapahtuman muuhun hintatasoon ei oltu yhtä tyytyväisiä, kuin lippujen hintatasoon. Tulokset myös osoittivat, että tyypillisin kyselylomakkeeseen vastaaja on kajaanilainen noin 38-vuotias naishenkilö, kuka on kuullut tapahtumasta ystävältään/tutultaan ja/tai on törmännyt siihen sosiaalisessa mediassa. Kävijätutkimukseen liitettiin myös Net Promoter Score -tutkimus, minkä tulokseksi saatiin 12,5. Työssä mainittujen lähteiden mukaan tulos oli riittävä ja festivaalin eri osa-alueiden laatu koettiin positiiviseksi.
The research method used in the thesis was a quantitative approach. Therefore, a survey was conducted during the event to obtain results. The survey was conducted using the survey and reporting tool Webropol. Data analysis was aided by the PSPP program. The target group of the study was all visitors to the event. The survey collected a total of 81 responses. The survey form reflected the theme of customer experience, as it focused on the success and ease of different areas within the event from the customer's perspective. The form also assessed how well certain areas fulfilled the customers' expectations.
The key findings of the visitor survey showed that most visitors to the Kajaani Fest Live 2023 festival were satisfied with the event. Reviews varied between different areas, but on average each area was considered good. The results showed that men were more satisfied than women with certain areas. Purchasing event tickets received the highest rating, with an average score of 4.5/5. The event was particularly successful in terms of wristband exchange, arrival to the venue, and safety. The biggest areas for improvement were re-lated to diversifying food and drink options, program offerings, and improving guidance. Visitors were not as satisfied with the overall pricing of the event as they were with ticket prices. The results also showed that the typical respondent to the survey is a 38-year-old female from Kajaani, who heard about the event from a friend/acquaintance and/or encountered it on social media. The visitor survey also included a Net Promoter Score study, which resulted in a score of 12.5. According to the sources mentioned in the study, this result was satisfactory and the quality of different areas of the festival was perceived as positive.