Raakapuujunien lisätilausten käsittelyn ja vahvistamisen prosessikuvaus rautatieyrityksessä
Ahtiala, Jussi (2024)
Ahtiala, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114140
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona pohjoismaiselle rautatiealan yritykselle. Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä prosessikuvaus yrityksen asiakkaan tekemästä raakapuukuljetuksen lisätilauksen käsittely- ja vahvistusprosessista. Tavoitteena oli löytää kehityskohteita prosessin toiminnoista sekä tilausten suunnittelijoiden toimintatavoista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka voi olla alasta riippuen ohjeistus tai opastus, suunnattu ohje, turvallisuusohjeistus tai ympäristöohjelma. Työn pitäisi olla käytännönläheinen, työelämälähtöinen, tutkimuksellisella otteella toteutettu sekä asianmukaisella tasolla alan taitojen ja tietojen osaamista todistava (Vilkka & Airaksinen, 2003). Aineistona tutkimukseen käytettiin tekijän omaa kokemusta työstä, haastatteluja sekä keskusteluja case-yrityksen suunnitteluorganisaation työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset ja päätelmät liittyvät prosessin mahdolliseen sujuvoittamiseen vaikuttamalla asiakkaan tilauskäyttäytymiseen, lisätilauksen priorisointiin sekä sen hinnan korottamiseen ja suunnittelijan muistilistan tekemisen lisätilauksen vahvistamista varten. Toimenpiteillä olisi vaikutusta myös mahdolliseen asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka voi olla alasta riippuen ohjeistus tai opastus, suunnattu ohje, turvallisuusohjeistus tai ympäristöohjelma. Työn pitäisi olla käytännönläheinen, työelämälähtöinen, tutkimuksellisella otteella toteutettu sekä asianmukaisella tasolla alan taitojen ja tietojen osaamista todistava (Vilkka & Airaksinen, 2003). Aineistona tutkimukseen käytettiin tekijän omaa kokemusta työstä, haastatteluja sekä keskusteluja case-yrityksen suunnitteluorganisaation työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset ja päätelmät liittyvät prosessin mahdolliseen sujuvoittamiseen vaikuttamalla asiakkaan tilauskäyttäytymiseen, lisätilauksen priorisointiin sekä sen hinnan korottamiseen ja suunnittelijan muistilistan tekemisen lisätilauksen vahvistamista varten. Toimenpiteillä olisi vaikutusta myös mahdolliseen asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.