Hyötypelin suunnittelu ja toteutus
Leinonen, Emilia (2024)
Leinonen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hyötypelin suunnittelu ja toteutus toimeksiantajan CSE Entertainmentin tapWall-laitteelle. Toimeksiantona oli suunnitella ja toteuttaa peli Unity-pelimoottorilla, joka kehittäisi lapsien ja nuorten kognitiivisia taitoja ja silmä-käsi-koordinaatiota, mutta mikä olisi myös hauska pelattava. Pelin suunnittelussa tuli ottaa huomioon kohderyhmä, käyttöliittymä ja tuotteeseen liittyvät taustaprosessit. Työn tavoitteena oli myös kertoa, mitä kaikkea ottaa huomioon pelinkehittäjän kannalta kehittäessä hyötypeliä.
Taustateoriassa käytiin läpi, mitä hyötypelit ovat ja mitä kognitiiviset taidot ja silmä-käsi-koordinaatio tarkoittavat. Suunnitteluvaiheessa tutustuttiin tapWalliin ja Unity-pelimoottoriin ja käytiin läpi pelin suunnitelma. Toteutusvaiheessa käytiin läpi pelin toiminnallisuutta, miten mikäkin toimii ja miksi sellaiseen toiminnallisuuteen päädyttiin. Työn lopussa tarkasteltiin, miten pelin julkaisu onnistui ja pohdittiin, mitä olisi voinut tehdä toisin.
Peliksi päätettiin tehdä päättymätön juoksupeli, jossa pelihahmo liikkuisi eteenpäin ja tätä ohjattaisiin kolmella kaistalla esteitä väistellen ja esineitä keräillen. Päättymättömään juoksupeliin päädyttiin, koska niiden kaltaisissa peleissä todettiin tulevan paljon toistoa, mikä auttaisi kehittämään kognitiivisia taitoja ja silmä-käsi-koordinaatiota. Peliin lisättiin myös ennätyslista, mikä kannustaisi pelaajia pelaamaan ja kehittämään taitojaan. Lisäksi peliin tehtiin nuoremmille lapsille suunnattu pelimuoto, jossa tarkoitus olisi kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja päästä maaliin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui toimeksiantajalle heidän tapWall-laitteelleen uusi peli, jonka nimeksi tuli TapSkate. Pelistä tuli julkaisun jälkeen pelatuin peli laitteella. Tästä voitiin päätellä, että lapset kehittivät kognitiivisia taitojaan ja silmä-käsi-koordinaatiota.
Taustateoriassa käytiin läpi, mitä hyötypelit ovat ja mitä kognitiiviset taidot ja silmä-käsi-koordinaatio tarkoittavat. Suunnitteluvaiheessa tutustuttiin tapWalliin ja Unity-pelimoottoriin ja käytiin läpi pelin suunnitelma. Toteutusvaiheessa käytiin läpi pelin toiminnallisuutta, miten mikäkin toimii ja miksi sellaiseen toiminnallisuuteen päädyttiin. Työn lopussa tarkasteltiin, miten pelin julkaisu onnistui ja pohdittiin, mitä olisi voinut tehdä toisin.
Peliksi päätettiin tehdä päättymätön juoksupeli, jossa pelihahmo liikkuisi eteenpäin ja tätä ohjattaisiin kolmella kaistalla esteitä väistellen ja esineitä keräillen. Päättymättömään juoksupeliin päädyttiin, koska niiden kaltaisissa peleissä todettiin tulevan paljon toistoa, mikä auttaisi kehittämään kognitiivisia taitoja ja silmä-käsi-koordinaatiota. Peliin lisättiin myös ennätyslista, mikä kannustaisi pelaajia pelaamaan ja kehittämään taitojaan. Lisäksi peliin tehtiin nuoremmille lapsille suunnattu pelimuoto, jossa tarkoitus olisi kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja päästä maaliin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui toimeksiantajalle heidän tapWall-laitteelleen uusi peli, jonka nimeksi tuli TapSkate. Pelistä tuli julkaisun jälkeen pelatuin peli laitteella. Tästä voitiin päätellä, että lapset kehittivät kognitiivisia taitojaan ja silmä-käsi-koordinaatiota.