Työn merkityksellisyys WSP Finland Oy – Teollisuusyksikön työntekijöiden kokemana
Timlin, Jouni (2024)
Timlin, Jouni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073971
Tiivistelmä
Työn merkityksellisyys ja sen tärkeys on noussut viime vuosina yhä enemmän julkisuuteen. Varsinaisesti uudesta asiasta ei ole kyse, sillä ensimmäiset tutkimukset on tehty jo 1980-luvulla. Tässä työssä tutkittiin WSP Finland Oy – Teollisuusosaston työntekijöiden kokemusta työn merkityksellisyyteen liittyen.
Tarkoituksena oli selvittää, mikä on merkityksellisyyden nykytila, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja mitkä negatiivisesti merkityksellisyyden kokemukseen? Lisäksi pohdittiin konkreettisia keinoja merkityksellisyyden kokemuksen parantamiseen.
WSP Finland Oy on osa monikansallista WSP Groupia ja maailmanlaajuisesti siinä työskentelee yli 67 000 työntekijää, joista n. 700 Suomessa. Organisaation konsultointilaajuuteen kuuluu esimerkiksi rakennesuunnittelu, katu- ja aluessuunnittelu, geotekninen suunnittelu sekä pää- ja arkkitehtisuunnittelu.
Työn merkityksellisyys on jokaisen henkilön subjektiivinen kokemus, joka syntyy kun henkilö ajattelee tai suorittaa työtään. Jollekin erittäin merkityksellinen työ voi olla toisen mielestä täysin mitään sanomaton. Merkityksellisyyteen katsotaan kuuluvan kolme elementtiä: merkitys, laajempi tarkoitus sekä itsensä toteuttaminen.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kaksiosaisena: ensimmäisessä osassa haastateltiin kahdeksan osaston työntekijää puolistrukturoidulla menetelmällä ja haastatteluiden analyysin valmistuttua yksikön halukkaille työntekijöille pidettiin kehityspalaveri, missä läpikäytiin haastatteluiden tulokset ja pohdittiin niiden perusteella konkreettisia keinoja merkityksellisyyden kokemusta vahvistamaan.
Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli merkityksellisyyttä yleisellä tasolla sekä työn merkityksellisyyttä ja merkityksellisyyden kokemusta heikentäviä tekijöitä. Teoriaosuus sisälsi myös merkityksellisyyden johtamisen ja organisaatiotason vaikutukset merkityksellisyyden kokemukseen.
Merkityksellisyyden kokemusta parantavista tekijöistä palautteen, työn konkretian, monipuolisuuden ja toisten auttamisen todettiin vaikuttavan eniten. Kokemukseen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä oli kiire, huono työilmapiiri, turhalta tuntuva työ ja epäluottamus. Konkreettisia merkityksellisyyden kokemusta parantavia keinoja oli muun muassa työn konkretian lisääminen työmaa- ja konepajavierailuilla sekä lisäämällä palautteen antamista palavereissa. Myös kyvykkyyden lisääminen koulutuksin ja uusien työntekijöiden mukaan ottaminen koettiin hyväksi keinoksi.
Tarkoituksena oli selvittää, mikä on merkityksellisyyden nykytila, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja mitkä negatiivisesti merkityksellisyyden kokemukseen? Lisäksi pohdittiin konkreettisia keinoja merkityksellisyyden kokemuksen parantamiseen.
WSP Finland Oy on osa monikansallista WSP Groupia ja maailmanlaajuisesti siinä työskentelee yli 67 000 työntekijää, joista n. 700 Suomessa. Organisaation konsultointilaajuuteen kuuluu esimerkiksi rakennesuunnittelu, katu- ja aluessuunnittelu, geotekninen suunnittelu sekä pää- ja arkkitehtisuunnittelu.
Työn merkityksellisyys on jokaisen henkilön subjektiivinen kokemus, joka syntyy kun henkilö ajattelee tai suorittaa työtään. Jollekin erittäin merkityksellinen työ voi olla toisen mielestä täysin mitään sanomaton. Merkityksellisyyteen katsotaan kuuluvan kolme elementtiä: merkitys, laajempi tarkoitus sekä itsensä toteuttaminen.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kaksiosaisena: ensimmäisessä osassa haastateltiin kahdeksan osaston työntekijää puolistrukturoidulla menetelmällä ja haastatteluiden analyysin valmistuttua yksikön halukkaille työntekijöille pidettiin kehityspalaveri, missä läpikäytiin haastatteluiden tulokset ja pohdittiin niiden perusteella konkreettisia keinoja merkityksellisyyden kokemusta vahvistamaan.
Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli merkityksellisyyttä yleisellä tasolla sekä työn merkityksellisyyttä ja merkityksellisyyden kokemusta heikentäviä tekijöitä. Teoriaosuus sisälsi myös merkityksellisyyden johtamisen ja organisaatiotason vaikutukset merkityksellisyyden kokemukseen.
Merkityksellisyyden kokemusta parantavista tekijöistä palautteen, työn konkretian, monipuolisuuden ja toisten auttamisen todettiin vaikuttavan eniten. Kokemukseen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä oli kiire, huono työilmapiiri, turhalta tuntuva työ ja epäluottamus. Konkreettisia merkityksellisyyden kokemusta parantavia keinoja oli muun muassa työn konkretian lisääminen työmaa- ja konepajavierailuilla sekä lisäämällä palautteen antamista palavereissa. Myös kyvykkyyden lisääminen koulutuksin ja uusien työntekijöiden mukaan ottaminen koettiin hyväksi keinoksi.