Työntekijöiden perehdyttäminen ohjelmapalveluiden rakenteisiin: case Matrocks Oy
Koski, Mirka (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402183106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402183106
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka sosiaali- ja perhetyön asiakaskuntaa voidaan tiedottaa tehokkaasti erilaisista heille räätälöidyistä tapahtuma- ja kulttuuritapahtumista ja kuinka motivoida työntekijöitä tiedottamisessa asiakkaille. Tarkastelussa olivat Matrocks Oy:n tapahtumapalvelut nimeltä Matrocksin avoimet asiakastapahtumat eli Mast sekä viestintä Matrocksin sisällä sekä henkilökunnan ja asiakaskunnan välillä. Työn tilaajana toimi Matrocks Oy.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli, miksi asiakkaat eivät löydä Mast palveluihin ja miten lisätä asiakkaiden osallistumista. Tätä lähdettiin kehittämään kahden apukysymyksen kanssa: Minkä verran asiakkaat saavat tietoa tapahtumista ja mitä mieltä he ovat niistä ja miten paljon Matrocksin työntekijät tuntevat näiden tapahtumien rakenteita sekä kokonaisuutta ja miten he tiedottavat asiakkaitaan näistä tapahtumista. Työn yksi tavoite oli luoda tuntemus Matrocks Oy:n henkilöstölle Masteista ja näiden hyödyistä asiakaskunnalle, sekä tuntemus työntekijöiden omasta osasta tässä kokonaisuudessa. Työn kehittämistehtävänä oli löytää ratkaisuja asiakkaiden tiedottamiseen ja innostamiseen Mast palveluiden pariin ja työntekijöiden aktivoimiseen tässä tehtävässä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahta eri kyselyä. Lisäksi tekijän kokemukset ko yrityksessä vuodesta 2022 toimivat taustoituksena. Ensimmäinen kysely tehtiin Matrocks Oy:n henkilöstölle ja sen tehtävänä oli kartoittaa työntekijöiden ymmärrystä tapahtumista. Toinen kysely tehtiin Matrocksin omalle asiakaskunnalle ja sen tarkoituksena oli selvittää, paljonko asiakkaat tietävät Masteista ja minkälaista tarjontaa he niiltä haluaisivat.
Työn analyysin pohjalta päädyttiin tekemään monta pientä muutosta Matrocks Oy:n käytäntöihin. Lisäksi rakennettiin opas, jota voidaan käyttää henkilöstön perehdyttämiseen Mastien osalta. Työ on tehty kohdennetusti ajatellen juuri Matrocksin tapahtumapalveluita, mutta sitä voi soveltavasti käyttää myös muihin tapahtumapalveluihin, joissa kohdataan samankaltaisia ongelmia ja halutaan parantaa työntekijöiden motivoimista ja perehdyttämistä.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli, miksi asiakkaat eivät löydä Mast palveluihin ja miten lisätä asiakkaiden osallistumista. Tätä lähdettiin kehittämään kahden apukysymyksen kanssa: Minkä verran asiakkaat saavat tietoa tapahtumista ja mitä mieltä he ovat niistä ja miten paljon Matrocksin työntekijät tuntevat näiden tapahtumien rakenteita sekä kokonaisuutta ja miten he tiedottavat asiakkaitaan näistä tapahtumista. Työn yksi tavoite oli luoda tuntemus Matrocks Oy:n henkilöstölle Masteista ja näiden hyödyistä asiakaskunnalle, sekä tuntemus työntekijöiden omasta osasta tässä kokonaisuudessa. Työn kehittämistehtävänä oli löytää ratkaisuja asiakkaiden tiedottamiseen ja innostamiseen Mast palveluiden pariin ja työntekijöiden aktivoimiseen tässä tehtävässä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahta eri kyselyä. Lisäksi tekijän kokemukset ko yrityksessä vuodesta 2022 toimivat taustoituksena. Ensimmäinen kysely tehtiin Matrocks Oy:n henkilöstölle ja sen tehtävänä oli kartoittaa työntekijöiden ymmärrystä tapahtumista. Toinen kysely tehtiin Matrocksin omalle asiakaskunnalle ja sen tarkoituksena oli selvittää, paljonko asiakkaat tietävät Masteista ja minkälaista tarjontaa he niiltä haluaisivat.
Työn analyysin pohjalta päädyttiin tekemään monta pientä muutosta Matrocks Oy:n käytäntöihin. Lisäksi rakennettiin opas, jota voidaan käyttää henkilöstön perehdyttämiseen Mastien osalta. Työ on tehty kohdennetusti ajatellen juuri Matrocksin tapahtumapalveluita, mutta sitä voi soveltavasti käyttää myös muihin tapahtumapalveluihin, joissa kohdataan samankaltaisia ongelmia ja halutaan parantaa työntekijöiden motivoimista ja perehdyttämistä.