Yhteisöllisen oppilashuollon tehostaminen Koivuhaan alakoulussa
Virta-Lupala, Mari (2024)
Virta-Lupala, Mari
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Paraisten suomenkielinen alakoulu, Koivuhaka. Tilauksen tarve lähti keskustelusta koulun erityisopettajan kanssa oppilaiden, lisääntyvistä ongelmista koulussa. Tilaajan toiveesta lähdettiin selvittämään oppilashuoltoon mahdollisia parannuksia. Parannuksia toivottiin erityisesti yhteisölliseen oppilashuoltoon, johon toiminnalliseen osaan kuuluvat koko koulun henkilökunta. Kehittämistyö oli tarkoitus tehdä jo olemassa olevin resurssein.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska oppilailla on ollut viime vuosina yhä enenemässä määrin ongelmia, joihin koulujen henkilökunta tulisi vastata. Lasten henkinen huonovointisuus on lisääntynyt rajusti, kuten myös huono käytös ja neuropsykiatriset oireilut. Myöskin kiusaamistapaukset ja lasten yksinäisyys näkyvät koulutyössä.
Kehittämistyössä on mukana koulun henkilökunnasta kuraattori ja terveydenhoitaja, jotka taustoittavat kokemuksillaan kehittämistyötä. Heitä kumpaakin on teemahaastateltu oppilaiden tilanteesta koulussa. Mukana ovat myös koulunkäynninohjaajien haastattelut, joiden vastausten avulla on pyritty kartoittamaan, voisiko iso ammattiryhmä ohjaajia koulussa kehittää yhteisöllistä oppilashuoltoa tehokkaammaksi.
Kehitystyön tutkimuksissa käytetiin apuna myös havainnointia, lähinnä ohjaajien haastattelukaavakkeiden tulkitsemisessa.
Kehittämistyön tutkimuksessa kävi ilmi, että koulunkäynnin ohjaajat ovat ainakin osaltaan valmiita ottamaan enemmän vastuuta yhteisöllisestä oppilashuollosta sekä he toivovat tehokkaampaa informointia koulun henkilökunnan kesken sekä yhteistyötä, jotta oppilastyö koulussa tehostuisi.
Kehittämistyön tuloksena saatiin kaksi kehittämisideaa, ohjaajien ottaminen mukaan koulukohtaiseen oppilashuoltoryhmään sekä opettajille suunnattujen ”aamunavausten” suuntaamista myös ohjaajille, jotta tiedon kulku olisi esteetöntä. Tutkimustuloksen sivutuotteena tuli mietittäväksi työhyvinvoinnin merkitys yhteisöllisen oppilashuollon hyvään toteutukseen.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska oppilailla on ollut viime vuosina yhä enenemässä määrin ongelmia, joihin koulujen henkilökunta tulisi vastata. Lasten henkinen huonovointisuus on lisääntynyt rajusti, kuten myös huono käytös ja neuropsykiatriset oireilut. Myöskin kiusaamistapaukset ja lasten yksinäisyys näkyvät koulutyössä.
Kehittämistyössä on mukana koulun henkilökunnasta kuraattori ja terveydenhoitaja, jotka taustoittavat kokemuksillaan kehittämistyötä. Heitä kumpaakin on teemahaastateltu oppilaiden tilanteesta koulussa. Mukana ovat myös koulunkäynninohjaajien haastattelut, joiden vastausten avulla on pyritty kartoittamaan, voisiko iso ammattiryhmä ohjaajia koulussa kehittää yhteisöllistä oppilashuoltoa tehokkaammaksi.
Kehitystyön tutkimuksissa käytetiin apuna myös havainnointia, lähinnä ohjaajien haastattelukaavakkeiden tulkitsemisessa.
Kehittämistyön tutkimuksessa kävi ilmi, että koulunkäynnin ohjaajat ovat ainakin osaltaan valmiita ottamaan enemmän vastuuta yhteisöllisestä oppilashuollosta sekä he toivovat tehokkaampaa informointia koulun henkilökunnan kesken sekä yhteistyötä, jotta oppilastyö koulussa tehostuisi.
Kehittämistyön tuloksena saatiin kaksi kehittämisideaa, ohjaajien ottaminen mukaan koulukohtaiseen oppilashuoltoryhmään sekä opettajille suunnattujen ”aamunavausten” suuntaamista myös ohjaajille, jotta tiedon kulku olisi esteetöntä. Tutkimustuloksen sivutuotteena tuli mietittäväksi työhyvinvoinnin merkitys yhteisöllisen oppilashuollon hyvään toteutukseen.