Bränditutkimus vaihtoautoliikkeelle
Keskitapio, Ville (2024)
Keskitapio, Ville
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälainen on LänsiAuto Oy:n vaihtoautokaupan brändi ja millaisia vaikutuksia sillä on ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin muodostumiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus LänsiAuto Oy:n vaihtoautokaupalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiin liittyviä asioita. Brändin osalta käsitellään muun muassa brändin rakentamista, brändi-identiteettiä, brändin vaikutusta ostokäyttäytymiseen ja brändin tutkimista. Brändi muodostuu kokemuksien ja tietojen luomista mielikuvista. Brändi on dynaaminen voimavara yritykselle ja ulottuu sen kaikkiin osa-alueisiin. Se vaikuttaa suoraan siihen, miten yritys nähdään, ketkä ovat sen asiakkaita ja miten se menestyy markkinoilla.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhakumenetelmä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Google Forms -kyselynä. Kyselylomake sisälsi LänsiAuton vaihtoautokaupan brändiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 78 henkilöä. Tutkimustulokset osoittavat LänsiAuton olevan yksi tunnetuimmista paikallisista vaihtoautoliikkeistä kilpailijoihin nähden.
Tutkimustulokset osoittavat LänsiAuton brändin olevan arvokas lisä sen liiketoiminnalle, sillä se tuottaa tulosten mukaan lisäarvoa asiakkaalle ostopäätöstä punnittaessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiin liittyviä asioita. Brändin osalta käsitellään muun muassa brändin rakentamista, brändi-identiteettiä, brändin vaikutusta ostokäyttäytymiseen ja brändin tutkimista. Brändi muodostuu kokemuksien ja tietojen luomista mielikuvista. Brändi on dynaaminen voimavara yritykselle ja ulottuu sen kaikkiin osa-alueisiin. Se vaikuttaa suoraan siihen, miten yritys nähdään, ketkä ovat sen asiakkaita ja miten se menestyy markkinoilla.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhakumenetelmä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Google Forms -kyselynä. Kyselylomake sisälsi LänsiAuton vaihtoautokaupan brändiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 78 henkilöä. Tutkimustulokset osoittavat LänsiAuton olevan yksi tunnetuimmista paikallisista vaihtoautoliikkeistä kilpailijoihin nähden.
Tutkimustulokset osoittavat LänsiAuton brändin olevan arvokas lisä sen liiketoiminnalle, sillä se tuottaa tulosten mukaan lisäarvoa asiakkaalle ostopäätöstä punnittaessa.