Lähtölogistiikan aikataulujen hallinta kartonkiteollisuudessa
Mäkinen, Jami (2024)
Mäkinen, Jami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli syventyä Corex Finland Oy:n Porin kartonkitehtaan valmistuotteen lähtölogistiikkaan. Tarkoitus oli etsiä siihen liittyvät epäkohdat ja tutkia keinoja niiden kehittämiseksi. Tärkeänä osana tilanteen kannalta oli tutkia, voisiko lastaustenhallintajärjestelmää hyödyntää kartonkitehtaalla ja mitä se vaatisi.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin aineistoa muun muassa toimitusketjujen hallinnasta, logistiikassa hyödynnettävistä järjestelmistä sekä erilaisista lastaustenhallintajärjestelmistä, pitäen samalla mielessä näiden yhteyden lähtölogistiikkaan. Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluja toteutettiin kaksi erilaista, kartonkitehtaan seitsemälle työntekijälle sekä kahden kuljetusliikkeen ajojärjestelijälle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kokemusperäistä tietoa siitä, mitä kehitettävää kartonkitehtaan lähtölogistiikassa on. Lastaustenhallintajärjestelmästä kerättiin mahdollisuuksia sekä heikkouksia ja niiden perusteella ymmärrettiin, miten haasteellinen tilanne on järjestelmän käyttämisen kannalta. Jatkotoimenpiteitä varten löydettiin huomioon otettavat asiat järjestelmän vaatimuksista, joten mahdollisen järjestelmähankinnan toteutuessa on sille määritelty valmiiksi pohjatietoa. Koska selkeää vastausta järjestelmän puolesta tai vastaan ei saatu, tulee kohdeyrityksen sisällä tehdä lopulliset päätökset, miten tilanteen kanssa edetään.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurimmat epäkohdat vaikuttavat merkittävimmin yrityksen sisälle. Kuljetusliikkeille tilanne näyttäytyy melko hyvänä, mutta sisäisesti kiire, järjestelmällisyyden puute ja epätietoisuus vaikuttavat työhyvinvointiin ja työn laatuun. The topic of the thesis was to get acquainted with outbound logistics of the end product of Corex Pori board mill. The purpose was to search for its frailties and investigate ways to get an improvement for it. A major portion of the situation was to research if a loading management system could be used in Pori’s board mill and what would be the requirements.
The theory is oriented for example to supply chain management, systems used in logistics and various loading management systems while keeping in mind the connection of these to outbound logistics. The empiricism was accomplished as a qualitative research and the used material acquisition methods were semi-structured expert interviews. Two different types of interviews were conducted, other one for the seven employees of board mill and other one for the transport coordinators of two carriers.
As a result of the research the development targets of the outbound logistics of board mill were clarified from knowledge of litigants. The pros and cons of loading management system were gathered and by that the difficulties for use of the system were realized. The things to consider for further action with the system and the requirements of it were found. With basic information already searched, it will make the possible system procurement simpler. Because unanimous answer for or against the system wasn’t gained, the target company must carry out the conclusion for the situation.
It was found in the research that the substantial grievances impact mostly inside the company. For carriers the situation seems to be reasonably good, but the hurry, lack of methodicalness and quandary affects to occupational wellbeing and quality of work inside the company.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin aineistoa muun muassa toimitusketjujen hallinnasta, logistiikassa hyödynnettävistä järjestelmistä sekä erilaisista lastaustenhallintajärjestelmistä, pitäen samalla mielessä näiden yhteyden lähtölogistiikkaan. Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluja toteutettiin kaksi erilaista, kartonkitehtaan seitsemälle työntekijälle sekä kahden kuljetusliikkeen ajojärjestelijälle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kokemusperäistä tietoa siitä, mitä kehitettävää kartonkitehtaan lähtölogistiikassa on. Lastaustenhallintajärjestelmästä kerättiin mahdollisuuksia sekä heikkouksia ja niiden perusteella ymmärrettiin, miten haasteellinen tilanne on järjestelmän käyttämisen kannalta. Jatkotoimenpiteitä varten löydettiin huomioon otettavat asiat järjestelmän vaatimuksista, joten mahdollisen järjestelmähankinnan toteutuessa on sille määritelty valmiiksi pohjatietoa. Koska selkeää vastausta järjestelmän puolesta tai vastaan ei saatu, tulee kohdeyrityksen sisällä tehdä lopulliset päätökset, miten tilanteen kanssa edetään.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurimmat epäkohdat vaikuttavat merkittävimmin yrityksen sisälle. Kuljetusliikkeille tilanne näyttäytyy melko hyvänä, mutta sisäisesti kiire, järjestelmällisyyden puute ja epätietoisuus vaikuttavat työhyvinvointiin ja työn laatuun.
The theory is oriented for example to supply chain management, systems used in logistics and various loading management systems while keeping in mind the connection of these to outbound logistics. The empiricism was accomplished as a qualitative research and the used material acquisition methods were semi-structured expert interviews. Two different types of interviews were conducted, other one for the seven employees of board mill and other one for the transport coordinators of two carriers.
As a result of the research the development targets of the outbound logistics of board mill were clarified from knowledge of litigants. The pros and cons of loading management system were gathered and by that the difficulties for use of the system were realized. The things to consider for further action with the system and the requirements of it were found. With basic information already searched, it will make the possible system procurement simpler. Because unanimous answer for or against the system wasn’t gained, the target company must carry out the conclusion for the situation.
It was found in the research that the substantial grievances impact mostly inside the company. For carriers the situation seems to be reasonably good, but the hurry, lack of methodicalness and quandary affects to occupational wellbeing and quality of work inside the company.