Visuaalinen saavutettavuus videopeleissä : näkörajoitteisten pelaajien huomioiminen pelinkehityksessä
Naumanen, Venla (2024)
Naumanen, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten videopelikehityksessä voidaan
huomioida pelaajien erilaiset näkörajoitteet. Työssä perehdyttiin visuaalisiin saavutettavuusominaisuuksiin, joita peleissä voidaan hyödyntää, sekä siihen, millaisia vaikutuksia inkluusiolla ja sen puutteella on näkörajoitteisiin pelaajiin.
Opinnäytetyö noudatti laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja sen tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Työn aineisto pohjautui tutkimuskirjallisuuteen ja haastatteluihin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli verkkohaastatteluna toteutettu teemahaastattelu, johon osallistui pelintekijöitä ja näkörajoitteisia pelaajia. Työn tuloksena muodostui kehitysideoita, joiden avulla visuaalista saavutettavuutta voidaan videopeleissä edistää.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaajat kokevat saavutettavuuden olevan edelleen puutteellista videopeleissä ja he toivovat pelintekijöiltä lisää visuaalisia saavutettavuusominaisuuksia peleihin. Pelaajat haluavat myös syventää kommunikaatiota pelintekijöiden ja peliyhteisöjen välillä ja toivovat pääsevänsä aktiivisemmin mukaan pelinkehitykseen. Myös pelintekijät haluavat kehittää visuaalista saavutettavuutta peleissä ja näkevät siinä paljon hyötyjä, kuten inkluusion ja tasa-arvon edistämisen ja pelin menestyksen vahvistamisen. Pelintekijät toivovat alalle asennemuutosta, saavutettavuusopetusta ja asiantuntijoiden konsultointia paremman ymmärryksen ja näkyvyyden luomiseksi.
Opinnäytetyöllä lisättiin tietoa ja ymmärrystä visuaalisen saavutettavuuden teemoista sekä tuotiin niitä näkyvämmäksi osaksi pelialaa. Lisäksi työ tarjosi pelintekijöille laajan visuaalisen saavutettavuuden ohjeistuksen pelinkehitykseen ja inkluusion tukemiseen.
huomioida pelaajien erilaiset näkörajoitteet. Työssä perehdyttiin visuaalisiin saavutettavuusominaisuuksiin, joita peleissä voidaan hyödyntää, sekä siihen, millaisia vaikutuksia inkluusiolla ja sen puutteella on näkörajoitteisiin pelaajiin.
Opinnäytetyö noudatti laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja sen tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Työn aineisto pohjautui tutkimuskirjallisuuteen ja haastatteluihin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli verkkohaastatteluna toteutettu teemahaastattelu, johon osallistui pelintekijöitä ja näkörajoitteisia pelaajia. Työn tuloksena muodostui kehitysideoita, joiden avulla visuaalista saavutettavuutta voidaan videopeleissä edistää.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaajat kokevat saavutettavuuden olevan edelleen puutteellista videopeleissä ja he toivovat pelintekijöiltä lisää visuaalisia saavutettavuusominaisuuksia peleihin. Pelaajat haluavat myös syventää kommunikaatiota pelintekijöiden ja peliyhteisöjen välillä ja toivovat pääsevänsä aktiivisemmin mukaan pelinkehitykseen. Myös pelintekijät haluavat kehittää visuaalista saavutettavuutta peleissä ja näkevät siinä paljon hyötyjä, kuten inkluusion ja tasa-arvon edistämisen ja pelin menestyksen vahvistamisen. Pelintekijät toivovat alalle asennemuutosta, saavutettavuusopetusta ja asiantuntijoiden konsultointia paremman ymmärryksen ja näkyvyyden luomiseksi.
Opinnäytetyöllä lisättiin tietoa ja ymmärrystä visuaalisen saavutettavuuden teemoista sekä tuotiin niitä näkyvämmäksi osaksi pelialaa. Lisäksi työ tarjosi pelintekijöille laajan visuaalisen saavutettavuuden ohjeistuksen pelinkehitykseen ja inkluusion tukemiseen.