Päänsärkyisen lapsen ja nuoren hoidon tarpeen arviointi kouluterveydenhuollossa : opetusmateriaalin kehittäminen
Puurula, Pinja; Sandholm, Alisa (2024)
Puurula, Pinja
Sandholm, Alisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksen opetustarkoituksiin case-kuvauksia aiheesta päänsärkyisen lapsen ja nuoren hoidon tarpeen arviointi kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli luoda case-kuvauksia käyttäen yhteiskehittämisen menetelmää, jotta niistä saatiin mahdollisimman käyttäjälähtöiset. Tavoitteena oli myös, että opettajat saisivat uutta opetusmateriaalia opetuksen tueksi ja terveydenhoitajaopiskelijat oppisivat soveltamaan teoriatietoa käytäntöön sekä saisivat valmiuksia kouluterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointiin.
Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli kehittämistyötä tehdessä oppia teoriatietoa aiheesta sekä oppia soveltamaan sitä käytäntöön. Tavoitteena oli myös oppia, kuinka kehittämistyön prosessi etenee. Lisäksi he halusivat kehittyä ryhmänohjauksessa yhteiskehittämisen pajaa pitäessä sekä oppia kehittämään laadukasta opetusmateriaalia.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Opetusmateriaali luotiin yhteiskehittämisen menetelmällä, jossa terveydenhoitajaopettajat sekä -opiskelijat osallistuivat case-kuvausten kehittämiseen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutusta, terveydenhoitajan työtä kouluterveydenhuollossa, erilaisia päänsärkytyyppejä lapsilla ja nuorilla sekä hoidon tarpeen arviointia kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyössä tuotettiin neljä case-kuvausta liittyen erilaisiin päänsärkytyyppeihin. Näistä tehtiin alustavat versiot, joista opettajat antoivat yhteiskehittämisenpajassa palautetta sekä kehittämisideoita. Opettajat antoivat myös palautetta pajan fasilitoinnista. Opiskelijoille lähetettiin erillinen kysely, jotta myös heiltä saataisiin palautetta sekä kehittämisideoita case-kuvausten kehittämiseksi. Yhteiskehittämisenpajaan osallistui kaksi opettajaa ja kolme opiskelijaa vastasi heille lähetettyyn kyselyyn. Yhteiskehittämisenpajasta sekä case-kuvauksista saatiin positiivista sekä hyvää palautetta. Kehittämisideoita saatiin kuvauksien kysymysten täydentämiseen liittyen.
Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli kehittämistyötä tehdessä oppia teoriatietoa aiheesta sekä oppia soveltamaan sitä käytäntöön. Tavoitteena oli myös oppia, kuinka kehittämistyön prosessi etenee. Lisäksi he halusivat kehittyä ryhmänohjauksessa yhteiskehittämisen pajaa pitäessä sekä oppia kehittämään laadukasta opetusmateriaalia.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Opetusmateriaali luotiin yhteiskehittämisen menetelmällä, jossa terveydenhoitajaopettajat sekä -opiskelijat osallistuivat case-kuvausten kehittämiseen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutusta, terveydenhoitajan työtä kouluterveydenhuollossa, erilaisia päänsärkytyyppejä lapsilla ja nuorilla sekä hoidon tarpeen arviointia kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyössä tuotettiin neljä case-kuvausta liittyen erilaisiin päänsärkytyyppeihin. Näistä tehtiin alustavat versiot, joista opettajat antoivat yhteiskehittämisenpajassa palautetta sekä kehittämisideoita. Opettajat antoivat myös palautetta pajan fasilitoinnista. Opiskelijoille lähetettiin erillinen kysely, jotta myös heiltä saataisiin palautetta sekä kehittämisideoita case-kuvausten kehittämiseksi. Yhteiskehittämisenpajaan osallistui kaksi opettajaa ja kolme opiskelijaa vastasi heille lähetettyyn kyselyyn. Yhteiskehittämisenpajasta sekä case-kuvauksista saatiin positiivista sekä hyvää palautetta. Kehittämisideoita saatiin kuvauksien kysymysten täydentämiseen liittyen.