Onnistuneet product drop -strategiat
Suominen, Ville (2023)
Suominen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401021008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401021008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää product drop -strategian merkitystä ja vaikutuksia brändien ja yritysten markkinointiin digitaalisessa ympäristössä. Työssä analysoitiin product drop -strategiaa sekä sen toteutumista ja tuloksia valittujen luksusbrändien kohdalla. Lopuksi annettiin suosituksia strategian hyödyntämiselle tiivistetyn oppaan muodossa.
Tietoperustassa tarkasteltiin drop-kulttuuria ja -strategiaa sekä somemarkkinoinnin kohdentamista ja näkyvyyttä. Lisäksi siinä käsiteltiin brändimarkkinointia ja luksusmerkkien markkinointia sekä asiakaskokemusta, asiakaskäyttäytymistä ja hypeä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Työssä tehtiin laadullinen analyysi seitsemästä brändistä, jotka ovat hyödyntäneet product drop -strategiaa. Aineisto kerättiin valittuja brändejä käsittelevistä verkkolehtisisällöistä ja muusta nettimateriaalista, myös Youtube-videoita hyödynnettiin. Aineiston analysoimisessa käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan onnistunut product drop -strategia perustuu rajoitettuun saatavuuteen ja niukkuuteen, jotka herättävät asiakkaissa hypeä ja kasvattavat kysyntää. Lisäksi tarvitaan tehokasta somemarkkinointia ja tehokasta brändäystä. Product drop -strategian käyttöönotto-opas sisältää strategian keskeisimmät asiat helposti omaksuttavassa muodossa.
Opinnäytetyön tulokset voivat olla hyödyllisiä sekä yrityksille että yksityisille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita drop-markkinoinnista. Tekijän tavoitteena on hyödyntää tehtyä työtä ja sen tuloksia myöhemmin omassa yrityksessä. Suurin haaste liittyy hypen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Keskeiset tutkimus- ja kehittämisehdotukset ovat, että drop-markkinoinnista tarvitaan lisää tutkimustietoa ja ymmärrystä, mutta myös käytännön esimerkkejä, joista muut voivat oppia.
Tietoperustassa tarkasteltiin drop-kulttuuria ja -strategiaa sekä somemarkkinoinnin kohdentamista ja näkyvyyttä. Lisäksi siinä käsiteltiin brändimarkkinointia ja luksusmerkkien markkinointia sekä asiakaskokemusta, asiakaskäyttäytymistä ja hypeä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Työssä tehtiin laadullinen analyysi seitsemästä brändistä, jotka ovat hyödyntäneet product drop -strategiaa. Aineisto kerättiin valittuja brändejä käsittelevistä verkkolehtisisällöistä ja muusta nettimateriaalista, myös Youtube-videoita hyödynnettiin. Aineiston analysoimisessa käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan onnistunut product drop -strategia perustuu rajoitettuun saatavuuteen ja niukkuuteen, jotka herättävät asiakkaissa hypeä ja kasvattavat kysyntää. Lisäksi tarvitaan tehokasta somemarkkinointia ja tehokasta brändäystä. Product drop -strategian käyttöönotto-opas sisältää strategian keskeisimmät asiat helposti omaksuttavassa muodossa.
Opinnäytetyön tulokset voivat olla hyödyllisiä sekä yrityksille että yksityisille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita drop-markkinoinnista. Tekijän tavoitteena on hyödyntää tehtyä työtä ja sen tuloksia myöhemmin omassa yrityksessä. Suurin haaste liittyy hypen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Keskeiset tutkimus- ja kehittämisehdotukset ovat, että drop-markkinoinnista tarvitaan lisää tutkimustietoa ja ymmärrystä, mutta myös käytännön esimerkkejä, joista muut voivat oppia.