B2B-yritykselle markkinoinnin strateginen suunnitelma
Mikkonen, Keni (2023)
Mikkonen, Keni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122939189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122939189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinoinnin strateginen suunnitelma Tekopojat Oy:lle. Markkinoinnin strateginen suunnitelma auttaa toimeksiantajaa uusien mahdollisuuksien tunnistamisessa, nykytilanteen selvittämisessä, markkinatitavoitteiden sekä markkinointistrategioiden määrittämisessä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli markkinoinnin strategisen suunnitelman laatiminen. Alatavoitteina oli selvittää toimeksiantajan vahvuudet sekä heikkoudet nykytila-analyysin avulla. Lisäksi opinnäytetyön alatavoitteena oli löytää toimeksiantajalle markkinointitavoitteet sekä näihin strategiat, kuinka ne saavutetaan. Markkinointitavoitteet olivat toimeksiantajalle vahvistaa oman yrityksensä asemaa tämän hetken markkinoilla sekä kasvattaa liiketoimintaansa. Markkinointistrategiaksi valittiin tavoitteiden saavuttamiseksi kilpailuedun esiin tuominen, kohderyhmän määritteliminen sekä yrityksen verkkosivujen päivittäminen. Opinnäytetyössä toimeksiantaja oli liminkalainen siirto- ja nostokuljetus Tekopojat Oy.
Opinnäytetyön tietoperusta osuudessa käsiteltiin kahta isompaa aihekokonaisuutta. B2B-markkinointia sekä markkinoinnin strategista suunnittelua. B2B-markkinoinnin tietoperustassa käsiteltiin markkinointia kokonaisuudessaan. Markkinoinnin strateginen suunnittelu sisältää SOSTAC-mallin, SWOT-mallin sekä 7P-mallin läpikäymistä. Tietoperusta laadittiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä eli ideana oli kehittää toimeksiantajan nykyistä liiketoimintaa. Kehittämistyön perusta ja toiveet hankittiin haastattelun muodossa.Haastateltava henkilö oli toimeksiantaja yrityksen toimitusjohtaja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle laadittiin markkinoinnin strateginen suunnitelma, jossa keskityttiin nykytilanne analyysiin, markkinointitavoitteisiin sekä markkinointistrategiaan. Toimeksiantajan yrityksen palveluita ja toimintaa pohdittiin myös 7P- mallin pohjalta.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli markkinoinnin strategisen suunnitelman laatiminen. Alatavoitteina oli selvittää toimeksiantajan vahvuudet sekä heikkoudet nykytila-analyysin avulla. Lisäksi opinnäytetyön alatavoitteena oli löytää toimeksiantajalle markkinointitavoitteet sekä näihin strategiat, kuinka ne saavutetaan. Markkinointitavoitteet olivat toimeksiantajalle vahvistaa oman yrityksensä asemaa tämän hetken markkinoilla sekä kasvattaa liiketoimintaansa. Markkinointistrategiaksi valittiin tavoitteiden saavuttamiseksi kilpailuedun esiin tuominen, kohderyhmän määritteliminen sekä yrityksen verkkosivujen päivittäminen. Opinnäytetyössä toimeksiantaja oli liminkalainen siirto- ja nostokuljetus Tekopojat Oy.
Opinnäytetyön tietoperusta osuudessa käsiteltiin kahta isompaa aihekokonaisuutta. B2B-markkinointia sekä markkinoinnin strategista suunnittelua. B2B-markkinoinnin tietoperustassa käsiteltiin markkinointia kokonaisuudessaan. Markkinoinnin strateginen suunnittelu sisältää SOSTAC-mallin, SWOT-mallin sekä 7P-mallin läpikäymistä. Tietoperusta laadittiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä eli ideana oli kehittää toimeksiantajan nykyistä liiketoimintaa. Kehittämistyön perusta ja toiveet hankittiin haastattelun muodossa.Haastateltava henkilö oli toimeksiantaja yrityksen toimitusjohtaja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle laadittiin markkinoinnin strateginen suunnitelma, jossa keskityttiin nykytilanne analyysiin, markkinointitavoitteisiin sekä markkinointistrategiaan. Toimeksiantajan yrityksen palveluita ja toimintaa pohdittiin myös 7P- mallin pohjalta.