Oppia läpi elämän - Etnografinen tutkimus jatkuvaan oppimiseen
Masalin, Taina (2023)
Masalin, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938491
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietämystä jatkuvasta oppimisesta, sen keinoista ja ympäristöistä.
Tutkimuksen kohderyhmänä on HR-ammattilaiset ja tutkimus liittyy LaaS Companyn HRLaaS tuotteen pilotointiin, HRLaaS on HR-ammattilaisille tarkoitettu osaamisen kehittymistä ja hyvinvointia tukeva pilvipohjainen sovellus. Tutkimuksella haetaan ideoita HRLaaS tuotteen jatkokehittelyyn. Lisäksi tutkimuksessa haetaan yleisesti työkaluja kuinka kehittyä hyväksi jatkuvaksi oppijaksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Personal Learning Environment (PLE) teoriaan ja tutkimuksessa käsitellään lisäksi ammatillista osaamista, jatkuvaa oppimista ja ketterää oppimista. Tutkimus on etnografinen tutkimus jossa tutkimusmenetelminä oli osallistuva havainnointi sekä teemahaastattelut. Tulokset on analysoitu teemoittelun avulla. Lopuksi aineisto analysoitiin laadullisesti etnografista työotetta hyödyntäen, pyrkien nostamaan aineistosta esiin merkityksellisiä teemoja.
Tutkimuksen mukaan HR-ammattilaiset näyttäytyvät innokkaina oppijoina, jotka ovat hyvin sisäistäneet elinikäisen oppimisen merkityksen omalle työssä menestymiselle. Tutkiva oppiminen oli HR-ammattilaisille luontainen tapa toimia – kokemuksia haluttiin yhdistää tutkittuun tietoon. HR ammattilaiset oppivat moninaisissa sosiaalisissa yhteyksissä; niin lähipiirin, kollegojen, yhteistyökumppaneiden, kuin monenlaisien reittien kautta syntyneiden ryhmien kanssa sparraillen. Työssä oppiminen koettiin merkittävimpänä oppimisen väylänä. Moni hyödynsi työssään oppimista tukevia metodeja kuten palvelumuotoilua ja käyttivät aktiivista reflektointia osana oppimistoimintaansa. Työtehtävien vaihtamisen koettiin lisäävän oppimista.
Työ toi uutta tietoa HR-ammattilaisten jatkuvan oppimisen keinoista sekä kehitysideoita HRLaaS palvelun kehittämiseksi. HRLaaS palvelulla arvioitiin olevan paljon ainutlaatuista potentiaalia HR ammattilaisten oppimisen fasilitoimisessa sekä erityisesti yhdessä oppimisen kehittämisessä erilaisten ohjattujen palveluiden - kuten opintopiirien, sparrailun, mentoroinnin ja oppimisen reflektoinnin, avulla.
Tutkimuksen kohderyhmänä on HR-ammattilaiset ja tutkimus liittyy LaaS Companyn HRLaaS tuotteen pilotointiin, HRLaaS on HR-ammattilaisille tarkoitettu osaamisen kehittymistä ja hyvinvointia tukeva pilvipohjainen sovellus. Tutkimuksella haetaan ideoita HRLaaS tuotteen jatkokehittelyyn. Lisäksi tutkimuksessa haetaan yleisesti työkaluja kuinka kehittyä hyväksi jatkuvaksi oppijaksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Personal Learning Environment (PLE) teoriaan ja tutkimuksessa käsitellään lisäksi ammatillista osaamista, jatkuvaa oppimista ja ketterää oppimista. Tutkimus on etnografinen tutkimus jossa tutkimusmenetelminä oli osallistuva havainnointi sekä teemahaastattelut. Tulokset on analysoitu teemoittelun avulla. Lopuksi aineisto analysoitiin laadullisesti etnografista työotetta hyödyntäen, pyrkien nostamaan aineistosta esiin merkityksellisiä teemoja.
Tutkimuksen mukaan HR-ammattilaiset näyttäytyvät innokkaina oppijoina, jotka ovat hyvin sisäistäneet elinikäisen oppimisen merkityksen omalle työssä menestymiselle. Tutkiva oppiminen oli HR-ammattilaisille luontainen tapa toimia – kokemuksia haluttiin yhdistää tutkittuun tietoon. HR ammattilaiset oppivat moninaisissa sosiaalisissa yhteyksissä; niin lähipiirin, kollegojen, yhteistyökumppaneiden, kuin monenlaisien reittien kautta syntyneiden ryhmien kanssa sparraillen. Työssä oppiminen koettiin merkittävimpänä oppimisen väylänä. Moni hyödynsi työssään oppimista tukevia metodeja kuten palvelumuotoilua ja käyttivät aktiivista reflektointia osana oppimistoimintaansa. Työtehtävien vaihtamisen koettiin lisäävän oppimista.
Työ toi uutta tietoa HR-ammattilaisten jatkuvan oppimisen keinoista sekä kehitysideoita HRLaaS palvelun kehittämiseksi. HRLaaS palvelulla arvioitiin olevan paljon ainutlaatuista potentiaalia HR ammattilaisten oppimisen fasilitoimisessa sekä erityisesti yhdessä oppimisen kehittämisessä erilaisten ohjattujen palveluiden - kuten opintopiirien, sparrailun, mentoroinnin ja oppimisen reflektoinnin, avulla.