Siemens DrS-releasetinlaitteen käyttöönoton kehittäminen
Tuorila, Tomi (2023)
Tuorila, Tomi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038663
Tiivistelmä
Siemens DrS-releasetinlaitejärjestelmät muodostavat toistaiseksi merkittävän osan Suomen rataverkon turvalaitteista. Näihin on tarpeen tehdä muutostöitä ratapihamuutosten tai järjestelmäpäivitysten yhteydessä. DrS-astinlaitteita onkin päivitetty ja parannettu vuosien varrella vastaamaan uusia vaatimuksia ja teknologisia ratkaisuja. Releiden elinkaari on pitkä, eikä relejärjestelmille yli 50 vuoden ikä merkitse käyttöiän loppua.
DrS-asetinlaitteita on Suomessa käytössä vielä noin 60 kappaletta. Nämä sijaitsevat pääosin rataosilla Ylivieska-Oulu, Oulu-Kontiomäki, Lapua-Kokkola, myös eräiden uusien liikennepaikkojen asetinlaitteita on toteutettu Siemens DrS-tekniikalla.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää keskeisimmät ongelmat DrS-releasetinlaitteen suunnittelun, rakentamisen ja käyttöönoton eri vaiheissa. Työt tehtiin Varkauden matkakeskusrakennuksen kellaritiloissa sekä Varkauden ja Kommilan radanvarren turvalaitekojuilla sekä kaapeilla.
Vapaakytkentäisen asetinlaitteen eri työvaiheet ovat erityisen vaativia työntekijöille. Suunnittelijoista asentajiin on heidän oltava rautaisia ammattilaisia ja noudatettava erityistä huolellisuutta tehtäessä kytkentäsuunnittelua tai esim. vaativia kaapelointi-, johdotus- tai juotostöitä. Muutoksissa tehtävät työt edellyttävät, että töiden erivaiheisiin osallistuvien henkilöiden tulee olla sähköalan ammattilaisia sekä omata radanpidon erityisiä pätevyyksiä, kuten turvalaiteasentajan tai ratatyövastaavan pätevyys. Organisaatioon tulisi kehittää osaamista ja ohjeistusta DrS-asetinlaitteiden rakentamisesta ja käyttöönotosta.
DrS-asetinlaitteita on Suomessa käytössä vielä noin 60 kappaletta. Nämä sijaitsevat pääosin rataosilla Ylivieska-Oulu, Oulu-Kontiomäki, Lapua-Kokkola, myös eräiden uusien liikennepaikkojen asetinlaitteita on toteutettu Siemens DrS-tekniikalla.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää keskeisimmät ongelmat DrS-releasetinlaitteen suunnittelun, rakentamisen ja käyttöönoton eri vaiheissa. Työt tehtiin Varkauden matkakeskusrakennuksen kellaritiloissa sekä Varkauden ja Kommilan radanvarren turvalaitekojuilla sekä kaapeilla.
Vapaakytkentäisen asetinlaitteen eri työvaiheet ovat erityisen vaativia työntekijöille. Suunnittelijoista asentajiin on heidän oltava rautaisia ammattilaisia ja noudatettava erityistä huolellisuutta tehtäessä kytkentäsuunnittelua tai esim. vaativia kaapelointi-, johdotus- tai juotostöitä. Muutoksissa tehtävät työt edellyttävät, että töiden erivaiheisiin osallistuvien henkilöiden tulee olla sähköalan ammattilaisia sekä omata radanpidon erityisiä pätevyyksiä, kuten turvalaiteasentajan tai ratatyövastaavan pätevyys. Organisaatioon tulisi kehittää osaamista ja ohjeistusta DrS-asetinlaitteiden rakentamisesta ja käyttöönotosta.