Tekoälyn vaikutus digimarkkinointiin
Perälä, Eetu (2023)
Perälä, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437224
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tekoälyn vaikutusta digimarkkinoinnissa perusteellisesti. Opinnäytetyössä tarkastellaan tekoälyn historiaa ja sen kehitystä markkinointialalla. Pyrin ymmärtämään, kuinka tekoäly on kasvanut merkittäväksi voimaksi markkinoinnin muokkaajana. Keskeisenä osana työtäni on syvähaastattelut kolmen markkinointialan asiantuntijan kanssa, jotka käsittelevät omassa arjessaan tekoälyä päivittäin. Tämän lisäksi sain nopean puhelinhaastattelun tekoälyasiantuntijan kanssa, sekä osallistuin webinaariin. Opinnäytetyöni aloitin maaliskuussa 2023 ja viimeistelin marras-joulukuun 2023 vaihteessa.
Työn keskiössä on neljä eri tekoälypohjaista sovellusta. Nämä sovellukset ovat; Meta, LinkedIn, Google Performance Max ja ChatGPT. Sovelluksien ominaisuuksista keskitytään erityisesti niiden hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa. Sovelluksien ominaisuuksista kaikki käyttävät tekoälyä eri määrin.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu painetuista markkinointiin keskittyvistä teoksista sekä eri verkkolähteistä, joissa käsitellään aihealuettani. Opinnäytetyössäni käytettävistä lähteistä osa on uusia sekä osa vanhempia.
Tekoäly on lisännyt digimarkkinoinnin tehokkuutta tuomalla mukanaan automaatiota, personointia sekä reaaliaikaista analytiikkaa. Tekoälyn integrointi ei pelkästään lisää tehoa markkinointistrategioihin, vaan antaa mahdollisuuden luovan ja datavetoisen lähestymistavan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tekoälyn vaikutusta digimarkkinoinnissa perusteellisesti. Opinnäytetyössä tarkastellaan tekoälyn historiaa ja sen kehitystä markkinointialalla. Pyrin ymmärtämään, kuinka tekoäly on kasvanut merkittäväksi voimaksi markkinoinnin muokkaajana. Keskeisenä osana työtäni on syvähaastattelut kolmen markkinointialan asiantuntijan kanssa, jotka käsittelevät omassa arjessaan tekoälyä päivittäin. Tämän lisäksi sain nopean puhelinhaastattelun tekoälyasiantuntijan kanssa, sekä osallistuin webinaariin. Opinnäytetyöni aloitin maaliskuussa 2023 ja viimeistelin marras-joulukuun 2023 vaihteessa.
Työn keskiössä on neljä eri tekoälypohjaista sovellusta. Nämä sovellukset ovat; Meta, LinkedIn, Google Performance Max ja ChatGPT. Sovelluksien ominaisuuksista keskitytään erityisesti niiden hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa. Sovelluksien ominaisuuksista kaikki käyttävät tekoälyä eri määrin.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu painetuista markkinointiin keskittyvistä teoksista sekä eri verkkolähteistä, joissa käsitellään aihealuettani. Opinnäytetyössäni käytettävistä lähteistä osa on uusia sekä osa vanhempia.
Tekoäly on lisännyt digimarkkinoinnin tehokkuutta tuomalla mukanaan automaatiota, personointia sekä reaaliaikaista analytiikkaa. Tekoälyn integrointi ei pelkästään lisää tehoa markkinointistrategioihin, vaan antaa mahdollisuuden luovan ja datavetoisen lähestymistavan.