Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello urheiluseuralle
Niemi, Emilia (2023)
Niemi, Emilia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835420
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia toimeksiantajalle, Santa Claus Ski Teamille, sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Toimeksiantajan tavoitteet olivat seuran jäsen määrän kasvattaminen. Lisäksi tavoitteena oli kasvattaa alppihiihdon ja Santa Claus Ski Teamin näkyvyyttä Rovaniemellä. Työ toteutettiin laatimalla toimeksiantajan käyttöön selkeä sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, jota toimeksiantajan on helppo käyttää. Vuosikellon avulla toimeksiantaja saa markkinointiinsa suunnitelmallisuutta. Tämän opinnäytetyö auttaa toimeksiantajaa löytämään kaivatut keinot toteuttaa tehokasta ja tuottavaa sosiaalisen median markkinointia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä ovat toimivia keinoja toteuttaa sosiaalisen median markkinointia tehokkaasti ja tuloksellisesti.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, eli sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellosta. Teoriaosuudessa avattiin tarkemmin työn keskeiset käsitteet, kuten esimerkiksi termit markkinointi, digimarkkinointi ja sosiaalinen media. Teoriaosuuden tarkoitus oli avata toimeksiantajalle keskeiset käsitteet, jotta työn toiminnallisen osuuden sisäistäminen olisi helpompaa. Teoriaosuuden, SWOT-analyysin sekä kilpailija-analyysin pohjalta toimeksiantajalle laadittiin selkeä ja monipuolinen sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi somemarkkinoinnin vuosikello toimeksiantajan käyttöön. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on tänä päivänä tärkeää yrityksille, sillä asiakkaat vaikuttavat siellä. Monipuolisella, suunnitelmallisella, aktiivisella sekä tunteisiin vetoavalla somemarkkinoinnilla toimeksiantajalla on täydet mahdollisuudet menestyä sosiaalisen median markkinoinnissa. Tämä opinnäytetyön avulla toimeksiantajalla on hyvät mahdollisuudet tehostaa ja kehittää omaa sosiaalisen median markkinointiaan tuottavampaan suuntaan.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, eli sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellosta. Teoriaosuudessa avattiin tarkemmin työn keskeiset käsitteet, kuten esimerkiksi termit markkinointi, digimarkkinointi ja sosiaalinen media. Teoriaosuuden tarkoitus oli avata toimeksiantajalle keskeiset käsitteet, jotta työn toiminnallisen osuuden sisäistäminen olisi helpompaa. Teoriaosuuden, SWOT-analyysin sekä kilpailija-analyysin pohjalta toimeksiantajalle laadittiin selkeä ja monipuolinen sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi somemarkkinoinnin vuosikello toimeksiantajan käyttöön. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on tänä päivänä tärkeää yrityksille, sillä asiakkaat vaikuttavat siellä. Monipuolisella, suunnitelmallisella, aktiivisella sekä tunteisiin vetoavalla somemarkkinoinnilla toimeksiantajalla on täydet mahdollisuudet menestyä sosiaalisen median markkinoinnissa. Tämä opinnäytetyön avulla toimeksiantajalla on hyvät mahdollisuudet tehostaa ja kehittää omaa sosiaalisen median markkinointiaan tuottavampaan suuntaan.