Maatilamatkailutilayrityksen markkinakartoitus
Miinalainen, Saara (2023)
Miinalainen, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734927
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Keski-Suomessa sijaitsevalle maatilalle, joka on muuttamassa tuotantosuuntaa maitotilasta maaseutumatkailutilaksi. Lisäksi tilalla on tarkoitus tuottaa muita palveluita, joista ei ole vielä varmuutta mitä ne ovat. Tämän kysymyksen pohjalta lähdettiin tutkimaan, mitä tilan resurssien mukaan voisi harjoittaa. Tarkoitus oli selvittää, onko yrityksillä mielenkiintoa järjestää työhyvinvointi- eli Tyhy-päiviä maaseudun tilalla, jolla on pitkät perinteet ja sen resursseja sekä miljöötä hyödyntäen.
Markkinakartoituksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus laadittiin tilan yrittäjäpariskunnan kanssa. Kysymykset pyrittiin laatimaan niin, että niiden vastauksista saataisiin mahdollisimman selkeä kuva, minkälaiset asiat tai aktiviteetit kiinnostavat eniten. Lisäksi laadittiin kysymyksiä, jonka pohjalta voidaan päätellä, minkälaisille puitteille olisi eniten tarvetta. Tilan resurssit sisältävät paljon eri tiloja ja alueita, ja näin saatiin kuvaa mihin kannattaa ensin panostaa.
Teoriaosuudet tukevat tilan ideaa siitä, että Tyhy-päivää maatilalla voidaan perustella myös teoreettisilla faktoilla, jotka perustuvat moniin eri työssä käytettyihin lähteisiin. Luonnon ja eläinten hyvinvointivaikutukset ovat kiistattomat ja tätä tilan oli tarkoitus hyödyntää. Tämän lisäksi kyselyn vastaukset toimivat aineistona, jonka pohjalta pystytään tekemään johtopäätöksiä. Kyselyyn saatiin tavoitetta enemmän vastauksia, mikä vahvistaa vastausten antamia suuntaviivoja sille, millaisille asioille annettiin eniten painoarvoa. Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan sanoa, että ihmiset tiedostavat hyvin maaseudun ja luonnon hyvinvointivaikutukset ja haluaisivat hyödyntää niitä myös Tyhy-päivissä. Nuotio, sauna ja eläimien katselu kiinnostaa. Lisäksi tilan yhteydessä toimintansa aloittava pienpanimo herätti mielenkiintoa, esimerkiksi ohjelmanumerona Tyhy-päivässä. Taloudellisesta näkökulmasta ei voida sanoa luotettavasti Tyhy-päiväpalvelun kannattavuutta. Tämä on tilan itse arvioitava asia.
Ajankohta vaikutti tutkimukseen niin, että maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi kotimaanmatkailuvaihtoehdot olivat ehdottomasti pinnalla. Tämä oli suotuisa ajankohta myös tilalle, sillä ihmiset kiinnostuivat erilailla kotimaan matkailuvaihtoehdoista, kun ulkomaille matkustelua ja liikkumista rajoitettiin.
Markkinakartoituksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus laadittiin tilan yrittäjäpariskunnan kanssa. Kysymykset pyrittiin laatimaan niin, että niiden vastauksista saataisiin mahdollisimman selkeä kuva, minkälaiset asiat tai aktiviteetit kiinnostavat eniten. Lisäksi laadittiin kysymyksiä, jonka pohjalta voidaan päätellä, minkälaisille puitteille olisi eniten tarvetta. Tilan resurssit sisältävät paljon eri tiloja ja alueita, ja näin saatiin kuvaa mihin kannattaa ensin panostaa.
Teoriaosuudet tukevat tilan ideaa siitä, että Tyhy-päivää maatilalla voidaan perustella myös teoreettisilla faktoilla, jotka perustuvat moniin eri työssä käytettyihin lähteisiin. Luonnon ja eläinten hyvinvointivaikutukset ovat kiistattomat ja tätä tilan oli tarkoitus hyödyntää. Tämän lisäksi kyselyn vastaukset toimivat aineistona, jonka pohjalta pystytään tekemään johtopäätöksiä. Kyselyyn saatiin tavoitetta enemmän vastauksia, mikä vahvistaa vastausten antamia suuntaviivoja sille, millaisille asioille annettiin eniten painoarvoa. Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan sanoa, että ihmiset tiedostavat hyvin maaseudun ja luonnon hyvinvointivaikutukset ja haluaisivat hyödyntää niitä myös Tyhy-päivissä. Nuotio, sauna ja eläimien katselu kiinnostaa. Lisäksi tilan yhteydessä toimintansa aloittava pienpanimo herätti mielenkiintoa, esimerkiksi ohjelmanumerona Tyhy-päivässä. Taloudellisesta näkökulmasta ei voida sanoa luotettavasti Tyhy-päiväpalvelun kannattavuutta. Tämä on tilan itse arvioitava asia.
Ajankohta vaikutti tutkimukseen niin, että maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi kotimaanmatkailuvaihtoehdot olivat ehdottomasti pinnalla. Tämä oli suotuisa ajankohta myös tilalle, sillä ihmiset kiinnostuivat erilailla kotimaan matkailuvaihtoehdoista, kun ulkomaille matkustelua ja liikkumista rajoitettiin.