Kriisissä olevan lapsen tai nuoren kohtaaminen sekä työntekijöiden osaaminen kriisityössä
Sundström, Nea; Liikanen, Anna (2023)
Sundström, Nea
Liikanen, Anna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433891
Tiivistelmä
Sosionomin työssä kohdataan usein lapsia tai nuoria, jotka ovat kohdanneet kriisin tai trauman. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, kuinka kohdata kriisissä oleva lapsi tai nuori sekä minkälaista osaamista sosiaalialalla tähän tarvitaan. Toisena tavoitteena oli kartoittaa, millaista osaamista kriisityössä lasten ja nuorten kanssa tarvitaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta työntekijöille, kuinka kohdata kriisissä oleva lapsi tai nuori. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineisto koostui luonnollisista aineistoista. Tutkimusaineistot koostuivat kahdesta kandidaatin tutkielmasta, yhdeksästä alemman ammattikorkeakoulun opinnäytetyöstä, neljästä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöstä, yhdestä tieteellisestä artikkelista ja yhdestä seurantatutkimuksen väliraportista.
Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Opinnäytetyömme tuloksien mukaan keskeisimmiksi teemoiksi sosiaalialalla tarvittavista taidoista nousi esille kyky tunnistaa ja vahvistaa omaa osaamistaan, vahvistaa kriisin kokeneen sosiaalisia verkostoja, hyödyntää työssään erilaisia metodeja ja menetelmiä sekä ottaa huomioon jokainen yksilönä. Tuloksissa kuinka kohdata lapsi tai nuori kriisin keskellä, nousi esille pärjäävyyttä edistävät tekijät sekä läsnäoloon liittyvät tekijät. Vuorovaikutuksen perusta liitettiin tuloksissa olennaiseksi sekä työntekijän osaamissa että lapsen ja nuoren kohtaamissa.
Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Opinnäytetyömme tuloksien mukaan keskeisimmiksi teemoiksi sosiaalialalla tarvittavista taidoista nousi esille kyky tunnistaa ja vahvistaa omaa osaamistaan, vahvistaa kriisin kokeneen sosiaalisia verkostoja, hyödyntää työssään erilaisia metodeja ja menetelmiä sekä ottaa huomioon jokainen yksilönä. Tuloksissa kuinka kohdata lapsi tai nuori kriisin keskellä, nousi esille pärjäävyyttä edistävät tekijät sekä läsnäoloon liittyvät tekijät. Vuorovaikutuksen perusta liitettiin tuloksissa olennaiseksi sekä työntekijän osaamissa että lapsen ja nuoren kohtaamissa.