Tilintarkastusalan vetovoimaisuus: liiketalouden opiskelijoiden näkökulma
Huhmarsalo, Anni; Koski, Janette (2023)
Huhmarsalo, Anni
Koski, Janette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333836
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen kiinnostus liiketalouden opiskelijoilla on tilintarkastusalaa kohtaan sekä mitkä tekijät heidän mielestään lisäävät tai heikentävät alan vetovoimaisuutta. Tilintarkastajien määrän laskun ja alan ikäjakauman vuoksi olisi tärkeää houkutella alalle uusia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, onko otantaan valittujen ammattikorkeakoulujen välillä eroa opiskelijoiden kiinnostuksessa alaa kohtaan. Näistä muodostui tutkimuksen tutkimuskysymykset, joihin haluttiin vastata mahdollisimman totuudenmukaisesti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tilintarkastusalaa ja vetovoimaisuutta käsittelevästä teoriasta, joka koostuu käsitteiden määrittelystä, aihetta koskevasta tutkimuskirjallisuudesta ja muusta lähdemateriaalista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmäksi valikoitui liiketalouden opiskelijat, sillä he ovat mahdollisesti potentiaalisia uusia työntekijöitä alalle. Kyselyä ei osoitettu kaikille liiketalouden opiskelijoille: tarkemmaksi kohteeksi valikoitui Seinäjoen (myöhemmin SeAMK) ja ammattikorkeakoulu X liiketalouden opiskelijat. Ennakkoajatuksena oli, että kyseisten koulujen opiskelijoiden mielikuvat alasta eroavat, sillä koulujen tilintarkastusopintomahdollisuuksien välillä on huomattavia eroja. Kyselyn tulokset eivät ole yleistettäviä, sillä otanta on rajattu vain kahden ammattikorkeakoulun opiskelijoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että SeAMKissa on enemmän alasta kiinnostuneita, kuin ammattikorkeakoulu X:ssä. On kuitenkin todettava, että tulokset eivät ole yleistettäviä, sillä SeAMKissa on enemmän tilintarkastusalan opetusta kuin ammattikorkeakoulu X:ssä. Odotettavissa olikin, että tämä tulisi vaikuttamaan vastauksiin. Tulosten perusteella keskeisimmät vetovoimaa lisäävät tekijät ovat palkkaus, hyvä työllistymistilanne ja alan arvostus. Keskeisimmät vetovoimaa heikentävät tekijät ovat kiire, paine ja asiakkaiden negatiivinen suhtautuminen tarkastustyöhön ja tarkastajiin. Tutkimuksen lopussa on esitelty jatkotutkimusehdotuksia, joilla voisi syventää tutkimusta tarkasteltuun aiheeseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tilintarkastusalaa ja vetovoimaisuutta käsittelevästä teoriasta, joka koostuu käsitteiden määrittelystä, aihetta koskevasta tutkimuskirjallisuudesta ja muusta lähdemateriaalista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmäksi valikoitui liiketalouden opiskelijat, sillä he ovat mahdollisesti potentiaalisia uusia työntekijöitä alalle. Kyselyä ei osoitettu kaikille liiketalouden opiskelijoille: tarkemmaksi kohteeksi valikoitui Seinäjoen (myöhemmin SeAMK) ja ammattikorkeakoulu X liiketalouden opiskelijat. Ennakkoajatuksena oli, että kyseisten koulujen opiskelijoiden mielikuvat alasta eroavat, sillä koulujen tilintarkastusopintomahdollisuuksien välillä on huomattavia eroja. Kyselyn tulokset eivät ole yleistettäviä, sillä otanta on rajattu vain kahden ammattikorkeakoulun opiskelijoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että SeAMKissa on enemmän alasta kiinnostuneita, kuin ammattikorkeakoulu X:ssä. On kuitenkin todettava, että tulokset eivät ole yleistettäviä, sillä SeAMKissa on enemmän tilintarkastusalan opetusta kuin ammattikorkeakoulu X:ssä. Odotettavissa olikin, että tämä tulisi vaikuttamaan vastauksiin. Tulosten perusteella keskeisimmät vetovoimaa lisäävät tekijät ovat palkkaus, hyvä työllistymistilanne ja alan arvostus. Keskeisimmät vetovoimaa heikentävät tekijät ovat kiire, paine ja asiakkaiden negatiivinen suhtautuminen tarkastustyöhön ja tarkastajiin. Tutkimuksen lopussa on esitelty jatkotutkimusehdotuksia, joilla voisi syventää tutkimusta tarkasteltuun aiheeseen.