Nivelvaiheen nuorisotyön mallinnus Helsingin NMKY:n NiNu-nivelvaiheen nuorisotyön hankkeelle
Kiuru, Linda (2023)
Kiuru, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233644
Tiivistelmä
Helsingin NMKY:n NiNu-nivelvaiheen nuorisotyön hanke tarjoaa tukea ja ohjausta nivelvaiheeseen 9. luokan kevätlukukaudesta toisen asteen alkuun, yksilön tilanteen mukaan joko syyslukukauden alkuun tai loppuun asti. Hankkeen toiminnan tavoitteena on, että mahdollisimman moni nuori löytää itselleen mielekkään jatkopolun ja kiinnittyy sinne. Hankkeen toiminta on mallinnettu toimintamalliksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä mallinnuksen kehittämistä sekä selvittää, millainen toiminta tukee nivelvaiheen nuorisotyön käytännön työn onnistumista ja siinä käytettäviä toimintamalleja. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös esittää ehdotuksia mallinnuksen jatkokehittämiseen.
Tutkimus on kvalitatiitivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Haastatteluihin osallistuivat nuoret, jotka olivat hankkeen järjestämässä kesätyössä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään nuorten kokemuksia Nivelvaiheen nuorisotyön hankkeen toimintaan osallistumisesta ja millainen nuorten mielestä on hyvä nivelvaiheen nuorisotyön ohjaaja sekä millaista tukea tai toimintaa nuoret mahdollisesti tarvitsisivat syksyllä toisen asteen opintojen alettua. Kyselyllä selvitettiin, miten nuoret olivat kokeneet toiminnassa käsiteltyjen teemojen toteutuneen. Näihin teemoihin kuuluivat osallisuuden tunne, vahvuuksien tunnistaminen, kuulluksi tulemisen tunne ja nuorten kokemukset hankkeen toiminnan aikana saadusta tuesta. Benchmarkingin avulla tutkittiin kahta muuta nivelvaiheen nuorisotyön toimintamallia, ja pyrittiin löytämään niistä hyviä toimintatapoja, joita voitaisiin hyödyntää Helsingin NMKY:n NiNu-nivelvaiheen nuorisotyön hankkeen toimintamallin jatkokehittämisessä. Opinnäytetyön tekemisen aikana järjestettiin nuorille myös työpaja, jonka tarkoituksena oli osallistaa nuoria toimintamallin kehittämiseen.
Haastatteluiden ja benchmarkingin analysoiminen työn tietoperustaan osoitti ja vahvisti sitä, että nivelvaiheen nuorisotyön tulee olla nuorilähtöistä. Opinnäytetyö esittää kehitysehdotuksia, joita tilaaja voi hyödyntää tulevaisuudessa toiminnan ja toimintamallin jatkokehittämisessä. Opinnäytetyö tuo hyödyllistä tietoa nivelvaiheen nuorisotyön alalle, nuorisotyölle yleisesti ja muille, jotka ovat kiinnostuneet nivelvaiheen nuorisotyön toimintamallien benchmarkkauksesta sekä siitä, miten nivelvaiheen nuorisotyöhön liittyy nuorilähtöisyys, osallisuus ja sosiaalipedagogiikka ja nuorilähtöinen tutkimus. YMCA’s Transition phase youth work project (NiNu-Nivelvaiheen nuorisotyön hanke) of fers support for young people in their transition phase. Support is provided from the spring semester of the last year of primary school until the first autumn semester of upper secondary education. The aim of the project is to ensure that as many young people as possible find and stick to a meaningful further education pathway. The aim of transition youth work is to prevent exclusion and school dropouts. The operation of the project has been modelled as an operating model. The purpose of this thesis is to discuss the development of an operational model for Transition phase youth work project and to find out what kind of activities support the success of practical youth work in the transition phase and the operational models used in it.
This bachelor’s thesis is qualitative research. The research methods used were interviews, survey, and benchmarking. The interviews were conducted with young people who were in a summer job organised by the project. The interviews aimed to find out about young peo ple's experiences of participating in the Transition phase project, what they thought a good transition phase mentor would be like, and what kind of support or activities they might need in the autumn after they had started their secondary education. The survey explored young people's experience of the themes addressed by the activities, such as inclusion, identifying strengths, being heard and the support provided by the project. Benchmarking was used to look at two other models of youth work in the transition phase, searching for good practices to develop the Helsinki YMCA Transition phase project model. A workshop was also organised during the thesis to involve young people in the development of the model.
The analysis of the interviews and benchmarking against the knowledge base of the work showed and confirmed that youth work in the intermediate phase must be youth oriented. The thesis presents suggestions for development that may benefit the commissioner in the future in developing the activity and the model. The study provides valuable information for youth work in the transition phase, for youth work in general and for those interested in com paring youth work models and youth-oriented research.
Tutkimus on kvalitatiitivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Haastatteluihin osallistuivat nuoret, jotka olivat hankkeen järjestämässä kesätyössä. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään nuorten kokemuksia Nivelvaiheen nuorisotyön hankkeen toimintaan osallistumisesta ja millainen nuorten mielestä on hyvä nivelvaiheen nuorisotyön ohjaaja sekä millaista tukea tai toimintaa nuoret mahdollisesti tarvitsisivat syksyllä toisen asteen opintojen alettua. Kyselyllä selvitettiin, miten nuoret olivat kokeneet toiminnassa käsiteltyjen teemojen toteutuneen. Näihin teemoihin kuuluivat osallisuuden tunne, vahvuuksien tunnistaminen, kuulluksi tulemisen tunne ja nuorten kokemukset hankkeen toiminnan aikana saadusta tuesta. Benchmarkingin avulla tutkittiin kahta muuta nivelvaiheen nuorisotyön toimintamallia, ja pyrittiin löytämään niistä hyviä toimintatapoja, joita voitaisiin hyödyntää Helsingin NMKY:n NiNu-nivelvaiheen nuorisotyön hankkeen toimintamallin jatkokehittämisessä. Opinnäytetyön tekemisen aikana järjestettiin nuorille myös työpaja, jonka tarkoituksena oli osallistaa nuoria toimintamallin kehittämiseen.
Haastatteluiden ja benchmarkingin analysoiminen työn tietoperustaan osoitti ja vahvisti sitä, että nivelvaiheen nuorisotyön tulee olla nuorilähtöistä. Opinnäytetyö esittää kehitysehdotuksia, joita tilaaja voi hyödyntää tulevaisuudessa toiminnan ja toimintamallin jatkokehittämisessä. Opinnäytetyö tuo hyödyllistä tietoa nivelvaiheen nuorisotyön alalle, nuorisotyölle yleisesti ja muille, jotka ovat kiinnostuneet nivelvaiheen nuorisotyön toimintamallien benchmarkkauksesta sekä siitä, miten nivelvaiheen nuorisotyöhön liittyy nuorilähtöisyys, osallisuus ja sosiaalipedagogiikka ja nuorilähtöinen tutkimus.
This bachelor’s thesis is qualitative research. The research methods used were interviews, survey, and benchmarking. The interviews were conducted with young people who were in a summer job organised by the project. The interviews aimed to find out about young peo ple's experiences of participating in the Transition phase project, what they thought a good transition phase mentor would be like, and what kind of support or activities they might need in the autumn after they had started their secondary education. The survey explored young people's experience of the themes addressed by the activities, such as inclusion, identifying strengths, being heard and the support provided by the project. Benchmarking was used to look at two other models of youth work in the transition phase, searching for good practices to develop the Helsinki YMCA Transition phase project model. A workshop was also organised during the thesis to involve young people in the development of the model.
The analysis of the interviews and benchmarking against the knowledge base of the work showed and confirmed that youth work in the intermediate phase must be youth oriented. The thesis presents suggestions for development that may benefit the commissioner in the future in developing the activity and the model. The study provides valuable information for youth work in the transition phase, for youth work in general and for those interested in com paring youth work models and youth-oriented research.