Verkkotutkintojen keskeyttäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa
Haimi, Nina; Tiainen, Kirsi (2023)
Haimi, Nina
Tiainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032949
Tiivistelmä
Saimme opinnäytetyön tilaajalta Humakilta aiheeksi Verkkotutkintojen keskeyttäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Aloitimme selkeyttämällä ja rajaamalla aiheen niin, että etsimme aiheesta aiemmin kirjoitettuja opinnäytetöitä sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tavoitteeksi otimme löytää vastauksia opiskelijoilta ja avata keskustelua, jonka pohjalta löytää mahdollisia kehitysehdotuksia. Totesimme, että kysymme opiskelijoilta opintojen keskeyttämisen syistä ja tämän pohjalta työstämme aihetta. Ensimmäinen kysely toteutettiin lähipäivässä Työyhteisön kehittämislinjan opiskelijoilta. Tämän jälkeen lähetimme opintotoimiston kautta kyselyn keskeyttäneille opiskelijoille. Koska tiesimme vastaajien määrän suhteellisen pieneksi, teimme monet kysymykset avoimiksi ja etenimme siis laadullisella menetelmällä. Molempiin kyselyihin saimme vastauksia ja olimme tyytyväisiä siihen, että kysymyksiin oli vastattu avoimesti. Nämä vastaukset tukivat myös meidän kokemuksiamme verkko-opintojen haasteista ja syistä, jotka voivat johtaa keskeyttämiseen. Järjestimme lopuksi työpajan, jossa käsiteltiin aiheita, joita vastauksista nousi esiin. Työpajaan osallistui uusia opiskelijoita ja heidän aktiivisen kanssakäyntinsä ansiosta onnistuimme saamaan hyvää keskustelua aiheesta sekä tuoreen opiskelijan näkökulmia siihen, miten mahdollisesti voitaisiin ehkäistä keskeyttämisiä. Näiden pohjalta voimme todeta, että keskeyttämisen syyt ovat tiedossa ja niihin voisi mahdollisesti vaikuttaa toimintaa kehittämällä. Humak gave us the topic; Dropping out of online studies of HUMAK. We began defining and clarifing it by finding already existing written texts and liturature of the topic. We decided to find answers and open conversation with students, so that we would be able to find some development suggestions concerning drop outs. First questionnary was implemented in a live meeting, that was set up for Workplace community development students. The second questinnary was sent by email to the students who had dropped out of studies in Humak years 2018-2023.We knew that the number of answers is small, so we were using the qualitative research method and many of the questions were written for open answers. The answers we received were quite open and honest, so we were pleased by the results. The answers also supported our own experience of the challenges and reasons, that could lead to dropping out of school. After the questionnaries we arranged a workshop, where the topics that stood up from the questionnary answers, were worked on. Workshop participants were students who had just started studying in Humak. Because of their active communication, we were able to build a good conversation of the topic and received a fresh point of view on how to possibly stop somebody to drop out their studies. Based on all this, we can state that we know reasons behind droppin out of studies in HUMAK and by development there are ways to effect those reasons.