Urasuunnittelua Aidin neuvoin - Tekoäly ohjauksen apuna
Jussila, Sini; Kröpi, Minna; Kaipainen, Terhi; Kämäräinen, Kirsi; Lappalainen, Sanna; Pesonen, Jukka; Saari, Jani; Puikkonen, Marjo (2023)
Jussila, Sini
Kröpi, Minna
Kaipainen, Terhi
Kämäräinen, Kirsi
Lappalainen, Sanna
Pesonen, Jukka
Saari, Jani
Puikkonen, Marjo
Editoija
Kaipainen, Terhi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-548-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-548-2
Tiivistelmä
Teemme opinto- ja työuran aikana useita valintoja yhteiskunnan ja työelämän rakenteiden muuttuessa jatkuvasti. Valinnoissamme korostuvat sekä ura- että opinto-ohjaus, jotta löytäisimme oman tiemme monipuolistuvien koulutus- ja urapolkujen keskeltä. Ohjauksessa korostuu perinteisesti kasvokkain samassa fyysisessä tilassa tapahtuva vuorovaikutus, mutta tämän rinnalla voisi olla muitakin tapoja saada ohjausta ja neuvontaa. Teknologia antaa meille jo nyt mahdollisuuden verkon yli annettavaan ohjaukseen niin tekstipohjaisesti, puhelimitse kuin videovälitteisesti.
Älykkäästi ohjaten -hankkeessa kokeilimme, millaista uudenlaista tukea urasuunnitteluun voidaan saada tekoälyn avulla. Hankkeessa kehitetyn Aidi-urasuunnittelusovelluksen tarkoituksena on tukea asiakasta ja opiskelijaa omissa valinnoissaan. Aidin taustalla oleva tekoäly tekee käyttäjälle ehdotuksia koulutus- ja uramahdollisuuksista. Nämä perustuvat niin hänen sovelluksessa tekemiinsä valintoihin kuin tekoälyn tueksi tuotuun ulkoiseen dataan, kuten opiskelijan opintodataan. Kehittämistyössä otimme huomioon myös eettiset näkökulmat, esimerkiksi käyttäjä antaa aina itse luvan oman henkilökohtaisen datansa käyttöön.
Aidin tarkoitus on tukea ihmiskeskeistä ja saavutettavaa ohjausta sekä antaa mahdollisuus vahvistaa sekä työllistymis- että digitaitoja. Aidin ohessa kehitimme osaamisen tunnistamisen OSTU-sovellusta. Sovelluksia voi käyttää yhdessä, vaikka niitä ei olekaan yhdistetty. Koska maailma on erilaisia mahdollisuuksia täynnä ja jokainen on omanlaisensa kulkija, oli Aidin kehitystyössä keskeistä käydä vuoropuhelua hanketiimin
asiantuntijoiden, teknologisten kehittäjien ja ennen kaikkea loppukäyttäjien eli opiskelijoiden, asiakkaiden ja ohjaajien kesken. Saimme hankkeeseen mukaan yhteensä yli 500 testaajaa, mikä antoi eväitä tekoälylle ja meille varmuutta sekä Aidi-urasuunnittelusovelluksen että OSTU-sovelluksen tarpeellisuudesta uudenlaisina ohjauksen tukivälineinä.
Julkaisussa esittelemme näitä kahta ohjaustyötä tukevaa tekoälyä hyödyntävää mallia ja pohdimme, miten niitä voisi soveltaa ja kehittää edelleen erilaisissa ohjauksen konteksteissa, oli kyseessä sitten oppilaitoksessa tapahtuva tai työllistymistä tukeva ohjaustyö julkisella sektorilla. Julkaisun kohderyhmänä on eri yhteyksissä ura- ja opinto-ohjausta tekevät ja kehittävät sekä näistä kiinnostuneet tahot.
Älykkäästi ohjaten -hankkeessa kokeilimme, millaista uudenlaista tukea urasuunnitteluun voidaan saada tekoälyn avulla. Hankkeessa kehitetyn Aidi-urasuunnittelusovelluksen tarkoituksena on tukea asiakasta ja opiskelijaa omissa valinnoissaan. Aidin taustalla oleva tekoäly tekee käyttäjälle ehdotuksia koulutus- ja uramahdollisuuksista. Nämä perustuvat niin hänen sovelluksessa tekemiinsä valintoihin kuin tekoälyn tueksi tuotuun ulkoiseen dataan, kuten opiskelijan opintodataan. Kehittämistyössä otimme huomioon myös eettiset näkökulmat, esimerkiksi käyttäjä antaa aina itse luvan oman henkilökohtaisen datansa käyttöön.
Aidin tarkoitus on tukea ihmiskeskeistä ja saavutettavaa ohjausta sekä antaa mahdollisuus vahvistaa sekä työllistymis- että digitaitoja. Aidin ohessa kehitimme osaamisen tunnistamisen OSTU-sovellusta. Sovelluksia voi käyttää yhdessä, vaikka niitä ei olekaan yhdistetty. Koska maailma on erilaisia mahdollisuuksia täynnä ja jokainen on omanlaisensa kulkija, oli Aidin kehitystyössä keskeistä käydä vuoropuhelua hanketiimin
asiantuntijoiden, teknologisten kehittäjien ja ennen kaikkea loppukäyttäjien eli opiskelijoiden, asiakkaiden ja ohjaajien kesken. Saimme hankkeeseen mukaan yhteensä yli 500 testaajaa, mikä antoi eväitä tekoälylle ja meille varmuutta sekä Aidi-urasuunnittelusovelluksen että OSTU-sovelluksen tarpeellisuudesta uudenlaisina ohjauksen tukivälineinä.
Julkaisussa esittelemme näitä kahta ohjaustyötä tukevaa tekoälyä hyödyntävää mallia ja pohdimme, miten niitä voisi soveltaa ja kehittää edelleen erilaisissa ohjauksen konteksteissa, oli kyseessä sitten oppilaitoksessa tapahtuva tai työllistymistä tukeva ohjaustyö julkisella sektorilla. Julkaisun kohderyhmänä on eri yhteyksissä ura- ja opinto-ohjausta tekevät ja kehittävät sekä näistä kiinnostuneet tahot.