Revit työkaluna korjausrakentamisen hiilijalanjäljen laskennassa
Koskinen, Joni (2023)
Koskinen, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Ramboll Finland Oy:lle korjausrakentamisen yksikölle. Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää Autodesk Revit -ohjelmiston soveltuvuutta korjausrakentamiskohteen materiaalien aiheuttaman hiilijalanjäljen tarkasteluun ja vertailuun. Lisäksi tutkimuksen avulla pyrittiin tuomaan materiaalisidonnaiset päästötiedot osaksi materiaalitietoja, jolloin myös hiilijalanjäljen seuranta ja ohjaaminen suunnittelussa helpottuisi. Tarkastelun ulkopuolelle jätettiin rakentamisen, käytön ja purkamisen aiheuttamat päästövaikutukset, jolloin keskityttiin tuotevaiheen (A1-A3) materiaaleihin sitoutuneeseen hiilijalanjäljen osuuteen.
Tutkimuksen alussa tutustuttiin kirjallisuuskatsauksella kestävän kehityksen periaatteisiin sekä Euroopan Unionin ja Suomen ilmastotavoitteisiin ja käytössä oleviin ohjauskeinoihin. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin myös korjausrakentamisessa syntyviin ympäristövaikutuksiin sekä siihen, kuinka materiaalien hiilijalanjälki muodostuu.
Työn tuloksena Revit osoittautui hyödylliseksi työvälineeksi materiaalipohjaisessa kokonaishiilijalanjäljen tarkastelussa. Sen työkalujen avulla voidaan tehokkaasti mallintaa sekä rajata rakenteet, joita päästövertailussa halutaan tarkastella. Tarkastelua voidaan myös suorittaa säilytettäville rakenneosille. Vertailemalla erilaisia rakenteita voidaan vaivattomasti tunnistaa ilmastoystävällisin rakenneratkaisu. Materiaalien päästöarvoissa eri rakennetyyppien välillä ei pääsääntöisesti todettu suuria eroavaisuuksia. Tämä oli ennakoitavissa, sillä vertailun kohteena olevat vaihtoehdot olivat melko samankaltaisia.
Tutkimuksen alussa tutustuttiin kirjallisuuskatsauksella kestävän kehityksen periaatteisiin sekä Euroopan Unionin ja Suomen ilmastotavoitteisiin ja käytössä oleviin ohjauskeinoihin. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin myös korjausrakentamisessa syntyviin ympäristövaikutuksiin sekä siihen, kuinka materiaalien hiilijalanjälki muodostuu.
Työn tuloksena Revit osoittautui hyödylliseksi työvälineeksi materiaalipohjaisessa kokonaishiilijalanjäljen tarkastelussa. Sen työkalujen avulla voidaan tehokkaasti mallintaa sekä rajata rakenteet, joita päästövertailussa halutaan tarkastella. Tarkastelua voidaan myös suorittaa säilytettäville rakenneosille. Vertailemalla erilaisia rakenteita voidaan vaivattomasti tunnistaa ilmastoystävällisin rakenneratkaisu. Materiaalien päästöarvoissa eri rakennetyyppien välillä ei pääsääntöisesti todettu suuria eroavaisuuksia. Tämä oli ennakoitavissa, sillä vertailun kohteena olevat vaihtoehdot olivat melko samankaltaisia.