Systemaattinen kirjallisuuskatsaus lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia edistävistä interventioista, niiden vaikuttavuus ja teoreettiset viitekehykset
Oiva, Hannele; Rautio, Tarja; Tuiskunen, Marika; Luttinen, Johanna; Ruotsalainen, Heidi (2023)
Oiva, Hannele
Rautio, Tarja
Tuiskunen, Marika
Luttinen, Johanna
Ruotsalainen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231003138608
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231003138608
Tiivistelmä
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvailla kouluympäristöissä toteutettuja psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen tähtääviä interventioita ja interventioiden teoreettisia viitekehyksiä sekä arvioida niiden vaikuttavuutta lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa käytettiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) systemaattisen kirjallisuuskatsauksen toteuttamiselle laadittua ohjeistusta. Tiedonhaku toteutettiin kansainvälisistä Academic Search Premier-, PubMed- ja Cinahl-tietokannoista ennalta määriteltyjen hakusanojen- ja kriteerien ja tutkimussuunnitelman mukaisesti. Haku tuotti 1028 viitettä, joista valinta- ja laadunarviointiprosessin jälkeen lopulliseen analyysiin valikoitui 9 alkuperäistutkimusta. Aineisto analysoitiin käyttäen narratiivista synteesiä. Katsauksen tulosten mukaan kaksi interventiota edisti lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia, vähentäen ahdistuneisuus- ja masennusoireita sekä toinen interventioista myös vahvisti itsetuntoa. Näiden interventioiden teoreettiset viitekehykset pohjautuivat kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja kokemuksellisen oppimisen teoriaan. Tämän katsauksen tulosten perusteella kognitiivinen käyttäytymisterapia oli yleisin viitekehys interventioiden taustalla, mutta tulokset vaikuttavuudesta vaihtelivat. Katsaus nostaa esille, että kouluympäristöissä toteutetuilla interventioilla on mahdollista edistää lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia sekä myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten roolin psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä kouluissa.